Träningsmatcher börjar så smått liras.

Var och kikade lite på Alingsås IBK (div 1) mot IBK Vänersborg (div2) och det märktes verkligen att det skiljer en division mellan lagen, Vänersborg som kvalade i våras men föll mot Mölndal. Vänersborg har en bit kvar kan man väl lugnt säga men de saknade en del spelare, kanske även Alingsås gjorde även om de vanliga var med och några av nyförvärven.
 
Matchen slutade 7-4, jag såg ca andra halvan på matchen ska sägas om man ska va ärlig så borde siffrorna varit större då Alingsås brännde en hel del klara lägen även om Alingsås målvakt räddade en del men jag tycker mest det var skott från kanten som en målvakt i div 1 ska ta.
 
Vänersborgs försvarsspel har varit akilleshälen i alla år jag sett dem spela och stundtals var det ihåligt värre, det som de måste ta med sig i denna matchen är att jobba bättre i egen zon och inte låta motståndarna få så mycket avslut i slottet, tycker även tränarna måste styra upp detta under matchen och inte bara låta det fortgå tycker jag.
 
Den stora skillnaden mellan lagen var att Alingsås rullade boll och Vänersborg hade individuell skicklighet för att skapa målchanser mestadels. Vänersborg gjorde 2 fina mål, 1 när Tom hittar en forward fri framför Alingsås målvakt som kan vinkla in bollen, snygg framspelning när Alingsås backarna "sov" lite. Även Tobbe Andersson hittade en fin macka på bortre till en lagkamrat som rakade in bollen i öppen kasse, men förutom de kombinationerna så var det inte så mkt bollrull som jag tror de kan.
 
Alingsås spelade runt bollen mer och byggde upp fina anfall och hittade många gånger in i slottet och kunde avsluta alternativt skarva ut på forwards och det såg snyggt ut ,dock lite för enkelt ändå tycker jag. Vänersborg behöver upp ett par snäpp i försvarsspelet och troligtvis var det spelare som spelade på positioner de inte är vana vid, om inte så är det nog dags för ett teori pass eller två i försvarsspel.
 
Ska bli kul att se Alingsås mot lite bättre motstånd och se om deras rull även funkar då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0