Nu börjas det igen!

Damlag i ekonomisk kris, tack och hej till Örebros damer, och kris i Djurgården, är vi förvånade? Nej inte alls, det är inte bara i innebandy man hör om det, Dalsjöfors damer åkte ur ifjol från damallsvenskan om jag inte har fel och leder i år div 1 och har gått i konkurs. Då erbjuds spelarna pröjsa för allt om de ska få spela kvar året ut, annars blir det ner i div 3, om de spelar klart året åker de bara ner en serie stod det i Borås tidning. Jag kan ha läst lite fel så jag är inte 100 på det, men summan är ändå detta. Varför har så många damlag ekonomiska problem? Jo de lyckas inte göra sitt lag tillräckligt attraktivt, ska vi vara ärliga lite? Japp jag är alltid ärlig på min blogg och vissa tycker inte om det för jag säger saker rätt ut (rättare sagt skriver) men ÖSK hade ett pinsamt jävla publiksnitt, de hade lika lite folk på läktarna som div 3 lag, inte fan konstigt att de inte har råd o va i Elitserien och ska vi vara ärliga lite igen? De hör inte hemma där heller om de inte kan locka publik, det är pinsamt dåligt måste jag säga, visst de hade en sportsligt dålig säsong och folk är medgångssupporters det vet vi alla.
Men det är inte bara resultaten det handlar om, se på Sala som gjorde en rätt så dålig säsong de hade ändå riktigt bra publiksnitt, hur lyckas dem år efter år? Många lag i dameliten jobbar på tok för dåligt för publiken och inte konstigt att de har risig ekonomi heller.

Sedan tycker jag det är märkligt hur man kan anmäla ett lag för seriespel och gå i konkurs mitt i säsongen eller som i Gävles fall ställa upp i kval (som kostar pengar med resor och allt) och sen inse någon månad senare att oj vi har inte råd. Är vi inom innebandyn på tok för dåliga att göra skitjobbet i styrelsen, jag syftar på att dra in pengar och se till kostnaderna? Mitt svar är ja många klubbar har nog helt klart fel folk på fel positioner, man har folk som är engagerade eldsjälvar o kan innebandy men man bör ha folk som kan driva företag istället som vet hur man får + och minus att gå ihop.

Kommentarer
Postat av: Åsikt

Sala har ingen konkurrens om sponsorer och publik, som Örebro,Gävle,Stockholm m m. Det är ju en förklaring iaf. Men jag förstår inte att de (örebro) inte klarar att ens spela i ettan. Otroligt dåligt.

Svar: Jag håller självklart med dig men örebro är en större stad och har mer förutsättningar än en småstad som Sala så det borde ändå jämna ut sig lite i alla fall. Tror på större chans för föreningarna med bara damsatsning som Endre, Rönnby, Sala mm då de inte har ett herrlag som går först.
David Karlsson

2012-07-20 @ 23:22:06
Postat av: Christer

Huvudet på spiken angående vilka som bemannar innebandyklubbarnas styrelser. Jag har sett det på nära håll i en på papperet stor förening i Göteborg. Styrelsen bestod bara av idealister med erfarenhet från kommunal och offentlig verksamhet. Ingen hade kunskap om hur man driver företag och drar in pengar. Inte konstigt att det stolta projektet som man drog igång haltar ordentligt och att 1+1 blev 0,75. De innebandyklubbar som är framgångsrika på elitnivå har förstått att engagera styrelser som förstår det ekonomiska. Se t ex Pixbo som har Hans Wallenstam i sin organisation.

2012-07-31 @ 12:07:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0