Pajaser som ledare, pinsamt för fotbollen!

Har inte kunnat uppdatera bloggen på någon dag för min dator har blivit knäpp, har troligtvis fått någon form av virus, ska lämna in den idag i alla fall. Snacka om i-landsproblem men man blir ju beroende av en dator ganska enkelt.

Läste en kul grej i tidningen här i "byn". 2 lokala fotbollstränare eller ska man kalla dem Pajaser skyllde sin förra förlust mot Vreten på en "innebandydomare" och det är såklart mig de syftar på, att de förlorade med 6-1 och deras målvakt solklart var matchens lirare har inget med saken att göra utan det var mitt fel för jag gav dem ett rött kort för tackling bakifrån utan chans att nå bollen.

Men enligt pajas 1 så var det inte ens frispark, snacka om att vara färgad för sitt eget lag. Det roliga var att när jag dömde laget senast vann dem med 12-0 och då var alla jättenöjda med min insats trots att jag varken var bra eller dålig i en lättdömd match i och för sig men ändå.

Visst har jag vart innebandydomare och då dömt mkt högre än i fotboll, bla dömt Mullsjös superligalag och även pixbo och älvstranden ( i träningsmatcher) när de var i finrummet men det var några år sedan och numera är jag inte innebandydomare då jag inte har tiden och motivationen. Numera har jag sedan 6 år vart fotbollsdomare och klarat fysiska och teoretiska kraven för att få döma i div 6.

Nu mötte de Vreten igen och fick pisk med 7-4, jag undrar vems felet var nu då? Domarens kanske, nä det är pinsamt med sådana ledare, det roligaste är ju att de inte fattar att folk skrattar åt dem och deras uttalande.

Personligen tror jag de försökte skylla bort storförlusten för att rädda sitt eget skinn då de själva misslyckats med laget ganska stort då den förre tränaren lyckades bra och hade en fin harmoni i laget så har många spelare i år lagt av eller gått till andra klubbar, inte konstigt att det vart 3-4 på träningarna med sådan stämning och gnäll som det vart i det laget. Nej jag hoppas föreningen som jag tycker om får nya bra tränare som kan bygga upp en glädje igen som de hade året innan för det finns många unga bra killar som kan ta över.

Men de får gärna bli domare tycker jag, för det är en klar domarbrist och det är mycket tack vare sådana pajaser som dem som många domare slutar, är det värt att få skit på en lördag eller söndag för småsaker när man kan göra annat? Ja inte fan är det konstigt att div 5 matcher varje år får spelas utan AD då det inte finns domare.

Själv så vet jag inte om jag ska döma mer, det är bra träning tycker jag och för det mesta roligt när spelare och ledare uppträder korrekt som t ex Falköpings FK juniorlag, ett bra exempel på bra ledarskap även detsamma med Tidaholmg G & IFs juniorlag, sådana är praktexempel på bra ledarskap.
I div 6 finns det lag som är proffsiga och sköter sig också även om det tyvärr är en del gnälllag där, Grolanda är ett bra exempel på proffsiga spelare och ledare som spelar bra fotboll och fokuserar på rätt saker, de önskar jag all framgång.



Kommentarer
Postat av: John

Intressant att läsa detta inlägg när du själv för bara ett par inlägg sedan levererade okonstruktiv kritik till ett domarpar i nån innebandymatch ni spelat.



Ger man kritik så måste man också kunna ta kritik. Städa framför egen dörr osv. Som domare är man i en utsatt position och det är lätt för lagledare och spelare att skylla på oss, det är på något sätt praxis att man kan göra det. Helt okej med mig, jag är själv domare. Det handlar ju om att man själv ska vara nöjd med sin insats, eller kanske en observatör som är opartisk. Vad lagen tycker är oftast irrelevant då de oftast pratar i affekt. Det finns tyvärr alldeles för många som bygger sitt domarskap på vad lagen tycker, det är helt ointressant vad de tycker. Jag talar aldrig om för lagen hur de ska spela för det kommer de tycka är irrelevant.



Sen anser jag att man som domare är en halvoffentlig person. En blogg är i högsta grad offentlig. De tränarna som du skickar kritik till i den här bloggen kan mycket väl gå in här och läsa vad du anser om dem. Och du har precis kallat dem för pajaser. Nja, säger jag som domare bör man npg hålla det för sig själv eller inom kåren.

2011-10-04 @ 13:34:58
Postat av: David

Kan säga så här, jag har gett konstruktiv kritik till domare varje gång, senast var det om att de höll en för låg nivå om du kan gå tillbaka och läsa John så ser du allt vad jag skrev och det var inte mitt eget lag utan en match jag såg som publik ej som spelare eller ledare. Att man ska kunna ta kritik som domare absolut, det är ju en sak. Jag vet att tränarna i fråga kan läsa detta och det får de gärna göra. Säsongen är slut och jag står för allt jag skrivit precis som de förhoppningsvis står för det de sade till tidningen. Jag har min blogg där jag skriver det som faller mig in och har gjort det i några år nu och haft väldigt många som läst den. Vet att man som domare inte ska gå ut offentligt men i detta fallet kunde jag bara inte hålla käften när de betett sig som de gjort. Dessutom är jag just nu pensionerad som domare och det är mycket osäkert om jag känner för att döma fotboll eller innebandy igen, för vem orkar vara domare egentligen när folk beter sig som de gör, att vara konstruktiv och ta en diskussion är en sak men att gå ut och fullständigt ljuga ihop en historia i tidningen är riktigt lågt.

2011-10-04 @ 14:24:22
Postat av: David

John detta skrev jag så du kan se det igen och jag kallar det för konstruktivt när jag läser det. "domarnivån kändes div 2 faktiskt, riktigt mesiga domare som blåste för axel mot axel så fort någon ramlade, jag undrar om de dömt på denna nivån tidigare, men blev mycket besviken då man sett Jonsson & Gustavsson från Lidköping i träningsmatcherna som släpper på kroppskontakt, nä snäppa upp er tills nästa gång herrarna Fredrik Dahlen och Patrik Trofast för ni får INTE godkänt."

2011-10-04 @ 14:28:34
Postat av: Anders

Appropå taskiga bortförklaringar.

där blev man inte ens hälsad välkommen, inte konstigt det gick som det gick där.

Den är också bra :)

2011-10-04 @ 18:46:05
Postat av: David K

Det syftades på att laget lades ner när inte allt runt om fungerade, men det förstod kanske inte du eller???

2011-10-04 @ 21:31:22
Postat av: Jens

Men David, det absolut roliga med din blogg är att den saknar självkritik. Jag tycker den är skitrolig och en av de bästa bloggarna i Sverige.



Fortsätt ge käftsmällar till höger och vänster!

2011-10-04 @ 22:21:25
Postat av: Per

David: Kasta inte sten i glashus. Snacka om att uttala sig i affekt...

2011-10-04 @ 22:24:15
Postat av: David K

Per, läs senaste inlägget det är skrivet till sådana som dig. Jens kul att du gillar bloggen. :)

2011-10-04 @ 23:17:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0