Piraterna fick gå på plankan i Tidaholm!

Storfavoriterna och serieledarna Älvstranden "Piraterna" från Göteborg fick sin första förlust i en svängig och mycket underhållande match. Själv hade jag flytet att få se sista perioden då min egen match i Hjo mot Grästorp aldrig såg ut att ta slut med många konstiga situationer som att motståndarna skulle kolla om vår målvakt hade klister på händerna, ja vad säger man, tur det inte händer varje dag. Nog om det.



Piratflaggan fick inte hissas denna gången då kanonerna i Tidaholms fästning sköt 8 skott som gjorde att piraterna fick åka hem utan något plundringståg.

Matchen då, ja den 3e perioden pratar vi om nu:

Hann se att Älvstranden tog ledningen med 5-4 på en snygg styrning framför mål och när jag och min stora dotter hade köpt vårt godis och suttit oss så exploderade matchen. Vi pratar om målchans i varje byte åt båda håll där de offensiva spelarna var på bra humör. 5-5 kom för fröjered genom Angelica Högberg, 6-5 kom också i bara farten när Matilda Gustavsson (ny från Mullsjö i år) lyfte in en boll som ställde bortalagets keeper.

Fröjered åkte på en dubbelutvisning när de hade en avvaktande för "hands" och fick en för upprepade förseelser. 5-3 spel för Älvstranden i hela 2 minuter såg inte så bra ut. Men Fröjered jobbade hårt och höll i bollen bra och fick några frislag i offensivt hörn och då tröttnade Älvstrandens Sanna Pollak och sade några mindre väl valda ord till männen i "grått" och belönades med 2 minuter för protest mot domslut, kanske inte en jättetaktiskt utvisning om man får säga det.
6-6 kom genom outtröttlige Amine el Sayed i slottet när Älvstranden hade spel 4 mot 3, Amine som alltid brukar vara bra och det var hon idag med.

7-6 kom även det genom Angelica Högberg när hon tog en v löpning och Anna Nordmark lade en perfekt diagonalare som hon direktsköt. Älvstranden jobbade till sig en kvittering till 7-7 genom Johanna Andersson som dök upp framför mål helt fri när bollen studsat lite och ställt försvaret och målvakten i hemmalaget, målet kom efter 13 minuter.

Båda lagen skapade målchans i varenda byte och jag tänkte då att blir det oavgjort så är det ganska rättvist men, efter en lyftning 19,31 så får hemmalaget frislag då en bortaspelare viftat med hög klubba. Angelica Högberg som gjort 3 mål tidigare placerar sig ute på kanten och "Piraterna" glömmer att markera motståndarnas bästa spelare och det stod dem dyrt då hon får bollen och kan direktskjuta in segermålet 8-7 på tok för enkelt sett till bortalaget då, som hemmapublik så jublade man ikapp med de ca 200 på läktarna som levde ett jäkla liv. Sista 30 håller Fröjered undan och Älvstranden skapar ingen het sistachans alls.

Detta var nog en av de mest underhållande innebandymatcher jag någonsin sett på damsidan och då såg jag bara sista 20 minuterna, målchans i varje byte och tuffa närkamper och ett domarpar som tillät tufft spel. Trots att några spelare i bortalaget inte verkade så nöjda så berodde det nog mest på att de just förlorat för första gången i serien. Men det jag såg så var det jävligt kul med domare som lät även TJEJER spela tufft, det hoppas jag fler domarpar i damettan tar efter för detta var riktigt jävla bra. Thomas "Bohus" Andersson och Johan Hällgren var domare och de har dömt i många år, kul i alla fall att de hade en sådan bra nivå samt engagemang i en dametta.

En liten grej jag undrar över dock är bortalagets tränare som tog 20 sekunder timeout vid varje mål, mycket osportsligt att hela tiden samla ihop spelarna och låta hemmalaget ställa upp för tekning, där hoppas jag att domarna i framtiden stävjar det, för det syntes så tydligt att han satte det i system då de gjorde samma sak vid alla målen i tredje perioden.

Okej om det hänt 1 gång eller så men 6 jävla gånger för att vid det 7e målet ta sin riktiga timeout. Jag undrar om några tränare i serien stört sig på det, jag hade i alla fall tyckt det var mycket störande och om domarna inte gjort det hade jag gjort samma sak. Tror faktiskt att de själva förlorade på det idag då de gav Fröjereds förstafemma lite mer paus.

Idag var i alla fall Fröjered som lag riktigt bra och det var nog den bästa dammatch som någonsin spelats i Sparbankshallen, har svårt att tro att det funnits bättre sett till underhållningsvärde. Kanske inte en match som tränarna vill ha men vi på läktarna njöt. Idag vill jag berömma Angelica Högberg, vi har inte alla gånger tyckt lika som saker och ting men idag var hon för jävla bra, många andra var också bra men hon var grädden på moset om man säger så, som man i usa brukar säga "in the zone" då det mesta gick hem, härligt jobbat säger jag bara.

Mer om div 1 södra under kvällen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0