Domargranskning i Västergötland!

Min gamla domarkollega och vän Micael Svensson har i flera år varit kritisk till att vissa domarpar tar ut för höga ersättningar och framförallt att det är skillnad i arvodena i likadana matcher mellan olika domarpar. På hans egen blogg kan ni själva läsa en text från en undersökning i oktober månad där han skrivit ner när domare kommer och lämnar samt jämfört arvode de tagit i år och jag tror till 100 % på vad han skriver.

www.amazingfloorball.blogg.se


Problem ett. Nyrekrytering.

Vi har flera problem tycker jag, ett är att vi inte lyckas rekrytera yngre förmågor något bra direkt. Någon enstaka domare har tillkommit men i princip är det samma gamla garde som alltid varit med. När jag började döma var jag 22 år gammal och det var jag och bl a David Persson (runt 20 då) från Sandared som började då kommer jag ihåg, på den tiden var vi såklart bland de yngre domarna och jag kan säga att min namne Persson (vilken är en riktigt bra domare) fortfarande är en av de yngre om man kikar på de som dömer i div 2 och div 3. Han är väl runt 35 år nu skulle jag tro.

Nej om man tittar lite på i Göteborgs distrikt där jag också vart domare en säsong när jag bodde där var det helt andra förutsättningar, visst var det lite äldre domare där också men det var en stor konkurrans om att döma i högsta serien, dels fick alla löpa beep test och fixade dem inte det så fick de inte döma den serien, enkelt men helrätt.

Problem två. Fysiska statusen.

Klarar inte domarna av att hänga med i spelarnas tempo så ska de inte döma i den serien, soklart tycker nog alla spelare tror jag. Förr om åren i Västergötland hade vi löptester, det bestod av en 2.4 km runda samt några starter och det var helt okej. Nu förtiden har de lagt det på is och troligtvis är det nog det enda av Sveriges distrikt som inte har löptester och kanske beror det på att för många av paren inte hade fixat testerna och om de inte fixar dem så blir det domarbrist.

Problem tre. Medelåldern.

Där har distriktet skjutit sig själva lite i foten tyvärr då de inte satsat mer på de yngre domarna som börjat utan istället haft alla i gamla gardet kvar i de högre divisionerna, inte konstigt att de yngre tröttnat då.

Problem fyra. Domarkomittén.

Sen borde man ju ha en domarkomitté som är "opartisk" och inte en bestående av domare som själva ska bedöma sina kollegor och klassa dem upp och ner osv. Nej en opartisk kommitté med fd domare kanske eller styrelsefolk och gärna även gamla spelare som kan vara ute och titta och bedömma utan eget intresse. I Göteborg har de dessutom börjat att ge kort feedback på domarna som skickas in till förbundet. Visst kan det bli lite fel om något lag förlorat osv men, om man låter t ex en ordförande kryssa i omdömena så blir de inte lika färgade som om t ex tränaren hade gjort det.

Som domare måste man ju kunna ta kritiken och kunna lära av den. Eventuellt förbundsdomare eller före detta som har koll på vad som krävs osv, utnyttja att vi har ett mycket bra domarpar i Martin Jonsson och Jonas Gustavsson som är med på förbundsnivå och gått de kurserna och ser man på dem som ett domarpar så har de utvecklats enormt när de fick chansen att komma upp i förbundsnivån eller Peter Jaeger som dömer med Måns Löfgren i Göteborg där Måns är ordf i domarkommiten och gör enligt mig ett bra jobb.

Det var några år sedan jag själv dömde i distriktet men vet att många av minda domarkollegor då efterlyste flera av sakerna jag själv tagit upp nu. Hoppas att vi kan få igång en bättre domarstruktur än tidigare och att inte bara allt flyter på som det alltid gjort för då tycker jag synd om alla föreningar som jobbar så hårt där ute i distriktet.

Sedan när jag läser Micaels text om att i princip alla domarpar kommit kvarten före match i div 3 blir man lite mörkrädd, visst alla kan vara sena någon gång av olika orsaker det är ju helt okej. Hos oss i Fröjered (dam div 1) är domarna på plats 1 timma före och det är skönt att kunna ta en fika med domarna och snacka lite skit sedan ska de ju kolla spelplanen, målen samt byta om, allt på en kvart går ju inte det säger sig självt. Där upplever man ju att domarna har ett genuint intresse för sporten och inte tänker på att de tjänar pengar på att döma.

Kommande dagar ska jag försöka få en kommentar från någon i domarkommitten om hur de själva upplever det jag skrivit om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0