Gräset är inte alltid grönare på andra sidan......

Vad syftar jag på nu då undrar kanske några av rubriken då jo det ska jag berätta.

Genom åren har jag tränat ett antal duktiga spelare allt från div 6 till eliten på herrsidan, flertalet har blivit landslagsspelare både i u-19 och i a-landslag och på damsidan från div 4 till div 1 och i nästan alla föreningar jag vart så har det lockats till några spelare från andra klubbar om att de vill värva och locka med det ena och det andra, allt ifrån jobb till gratis boende till klubbor och vissa har blivit lovade att enklare komma med i distriktslag, landslag osv.

Jag kan säga att 90 % av alla lockelser varit BULLSHIT!!!!

Det finns många unga spelare som tror på allt som lovas och det finns så många exempel men självklart går jag inte ut med namn utan kan istället visa några exempel under senaste tiden istället. Vi har Mullsjö som enligt flertalet spelare lovat guld och gröna skogar till Mora trion som enligt de själva blev "blåsta" och flyttade hem. Vi har även Ferraresi från Mullsjö som flyttat hem till Stockholm, var det kanske så att vår kära grannklubb i skogen fick lite hybris (övermod) och trodde de kunde locka med mer än de kunde stå för eller ljuger samtliga av de spelarna? Jag tror knappast det i alla fall.

Sen har vi en av mina favoritklubbar Warberg IC som enligt länken nedan lovat Patrik Andersson som var allsvenskans skyttekung och samtliga superligaklubbar var ute efter.

http://www.innebandysajten.se/andersson-fick-det-inte-att-ga-runt-dar-nere/

När man läser detta förstår man Patrik helt. Jag som själv blev värvad till Danmark som tränare och klubben fixade ett jobb åt mig. Ett jobb från helvetet kan sägas, bära skittung vattenmätningsutrustning och mäta vattennivå och sådant. Var ett jäkla tungt jobb och arbeta från 7-19 varje dag i några dagar i rad och sova borta. Ett riktigt skitjobb, det klart värsta jag gjort. Jobbade 1.5 dag sen gav jag upp, det var inte värt det helt enkelt att vara helt slut och inte ha något socialt liv samt inte kunna vara med på alla innebandyträningar. Efter det så var det tufft att hitta jobb men jag hittade lite olika jobb inom telemarketing tillsammans med mina svenska spelare så vi fick det att gå runt även om man inte blev rik på det.

Jag vet hur många danska klubbar som helst som lovade svenska spelare jobb mm och svenskarna åkte hem fortare än kvickt och sumpade mkt tid och energi pga danskarnas skitsnack. Det ska sägas att det även fanns klubbar som ordnade jobb och bostad som de lovat.

Så mitt råd till er alla lovande ungdomar som blir kontaktade av andra föreningar, nr 1. Prata med er moderklubb, det är för många klubbar som inte gör rätt för sig och först kontaktar föreningen utan går bakom ryggen och försöker locka spelaren med det ena och det andra. Skriv in i kontraktet att om de inte håller vad de lovar så har ni rätt att bryta kontraktet och gå tillbaka till er moderförening, detta för er egen säkerhet så ni inte blir lurade för väldigt många spelare blir lurade, varje år tyvärr.

Nr 2. Prata med någon äldre med erfarenhet, även om ni är 19-20 år och jättebra innebandyspelare så har ni troligtvis inte så mycket koll på läget utan prata med någon som vart med, kanske er tränare, sportchef, ordförande. Nr 3. Välj rätt klubb, ta inte första bästa utan tänk över om den klubben är rätt, varför vill de värva er, är det för just ni har något som de söker eller vill de värva er för att de läst att ni öst in poäng eller bara för att ingen annan ska värva er. Nr 4. Ska ni gå uppåt i seriesystemet, var redo för att det krävs mer än talang för att kunna hävda sig där, talang är inget undantag för hård träning är ett av mina favoritcitat och sist men inte minst nr 5, om ni vart stjärna i er moderklubb var ödmjuk och acceptera att ni kanske inte blir stjärna i nya klubben direkt.

Sist men inte minst, glöm inte av er moderklubb som ställt upp för er i alla år, låt de få en slant för er, för vad hade ni varit utan er klubb som fostrat er? Ett lysande exempel på det är bröderna Farnerud från Landskrona, de krävde att moderklubben Landskrona skulle få pengar för dem för de ville ge tillbaka till klubben som gjort dem till etablerade spelare.

Lycka till där ute alla unga talanger, tro inte på allt skitsnack och vad folk lovar er, det är mer bullshit än vad ni kan tro, se till att ha allt på papper som sagt.



Kommentarer
Postat av: Mikael

Om det stämmer som Patrik stämmer är det självklart förståeligt att han vill tillbaka till Stockholm men om det stämmer vad WIC säger så har Patrik uppfört sig som arrogant diva och en skitstövel !



http://www.innebandysajten.se/klavberg-vill-lagga-detta-bakom-oss-och-ga-vidare/



Med tanke på Kenta Sjögrens kommentarer tror jag inte så mycket på Patrik Andersson, låter inte helt ärligt faktiskt.



http://www.innebandysajten.se/manga-varfor-ubertand-pa-innebandy/

2011-08-24 @ 08:58:27
Postat av: Filip

Appropå värva spelare :)



IBK Vänersborgs Dam-Elit lag söker efter en Målvakt till vårt div II lag. Seriös satsning för att direkt ta oss tillbaka till Div I där vi hör hemma.



Vi är ett härligt gäng som har en tydlig målsättning och mycket bra sammanhållning.



Vi ordnar med jobb (heltid) och bostad :)



Intresserad?, gå på länken nedan och ta kontakt.



http://www.innebandy.se/sv/Vastergotland/Info/Anslagstavlan/Senaste-inlaggen/IBK-Vanersborg-soker-dammalvakt-till/



mvh



IBK Vänersborg Dam-Elit

2011-08-24 @ 10:31:56
Postat av: David K

Filip jag hoppas verkligen ni håller vad ni lovar, lycka till att hitta en målvakt. Borde väl inte vara helt omöjligt antar jag. Hade själv världens bästa målvakt för några år sedan men har ingen aning om vart hon är idag tyvärr, annars hade jag kunna fråga henne.

2011-08-24 @ 14:44:41
Postat av: Filip

Vi håller vad vi lovar. Det kan jag garantera :) Tack för hjälpen med annonsen. Vi kanske ses på DM?

2011-08-24 @ 18:23:49
Postat av: David K

Ja vi ses allt på dm, ska kika lite tänkte jag. Tyvärr så blir damklassen en parodi med 5 lag anmälda. Bättre att ni och Fröjered kört ett dubbelmöte hemma borta lördag o söndag om jag ska vara ärlig, men men...

2011-08-24 @ 19:18:56
Postat av: Filip

Där håller jag inte alls med. För vår del är DM en viktig del i förberedelserna! Vi kommer i serien att spela kanske 70% av tiden i anfallszon. I DM får vi en ypperlig chans att verkligen träna på vårt anfallsspel :) Matcherna mot Fröjered får vi chans att träna lite mer på försvarspel :)

2011-08-24 @ 23:23:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0