Intervju med Mikael Anderson, Alingsåsaren som lirat i Eliten!

Fick ett samtal med en av Alingsås främsta innebandyexporter som numera lirar i div 1 med Visby ibk och förra säsongen i div 2 med Visby mäktade med hela 88 p och bidrog starkt till att de vann div 2 och tog klivet upp i ettan.
Övriga meriter:
Student VM guld 2006
U 19 VM guld 2001
2 SM Guld med Pixbo

Visby IBK 07/08-
FC Helsingborg 05/05 - 06/07
Jönköpings IK 03/04 - 04/05
Pixbo Wallenstam IBK 00/01 - 02/03
IBK Alingsås 94/95 - 00/01



Alingsåsbördige Mikael Anderson i Helsingborgs matchdräckt, numera i den gula visbytröjan!


David: Hur gammal var du när du började spela innebandy?

Mikael: Jag var 9-10 år när det var första året jag kunde vara med, Marcus Järrebring bl a var tränare.

David: Höll du på med någon mer sport när du var yngre, jag har hört att du är bra på golf också, stämmer det?

Mikael: Jag spelade fotboll till jag var ca 14 år i Gerdsken sen så har jag testat många sporter, Handboll, pingis mm. Men sen satsade jag allt på innebandy när jag var runt 15. Jag lirar lite golf på hobbynivå för det tar för mkt tid. Det har varit nyttigt att prova flera idrotter förr man blir mer allsidig och får upp bollkänslan.

David: Vilket är ditt bästa innebandyminne från tiden i Alingsås?

Mikael: Många bra minnen, speciellt när vi tog SM brons med juniorlaget och sedan var det kul att spela med a-laget, med många goa lagkamrater.

David: Hur stor skillnad var det när du gick till Pixbo från Alingsås i div 2?

Mikael: Det var jättestor skillnad, mer fysiskt, tempot man får spela bollen mkt snabbare. På den tiden hade Pixbo en hel drös landslagsspelare så det var stentufft på träningarna, många träningar var bra mycket tuffare än matcherna. Det gick bra stundtals men ruskigt hård konkurrens. Det kanske hade varit bättre nu när man ser i efterhand att gå till en "mindre" klubb där man fått en viktigare roll, även om jag inte ångrar att jag gick dit för jag lärde mig enormt.

David: Var det någon speciell som du lärde dig mycket av under ditt första år i elitserien?

Mikael: Ingen speciell men det fanns flera man blev inspirerad av, Erik Haglund var en bra kompis och sedan så hade vi ju bl a Jihde, Hellgård o co.

David: Då fick du en kvinna som tränare (Kristina Landgren Carnestam) hur var det?

Mikael: Det var inget man tänkte på, hon var som vilken annan tränare som helst.

David: Appropå tränare vem av dina tränare har betytt mest för din utveckling och varför?

Mikael: Mika Packalén som jag hade första året i Visby var riktigt bra, Hallstensson i Pixbo var också bra han och Packalén var de mest taktiskt kunniga. Sen har jag ju haft flera tränare jag tyckt mycket om som det stämt bra personligt med som Mikael "Koppen" Lindqvist som är en skön personlighet. Många har varit bra, Håkan Bergström jag har nu är också bra, sen är "Siffran" en sköt typ också, man hade alltid kul på hans träningar under tiden i Alingsås.

David: Hur var det att spela med distriktslaget och i u19 landslaget där du var med och tog VM guld?

Mikael: Det är sjukt kul att spela med de bästa i distriket och i sin åldersgrupp, då höjer man sig själv när man spelar med de bästa. Man saknar den tiden det är bland det roligaste jag gjort att spela SM tunering och VM.

David
: Hur har det kännts att ha en storebror som är en känd landslagsman inom innebandyn (Johan Andersson, numera proffs i Schweiz)?

Mikael: Det klart det är inspirerande att ha en bror som är så bra. Man vill ju bli lika bra som honom, det är ingen extra press direkt, det är nog andra som jämför oss mera och speciellt när vi var yngre.

David: Har du och brosan snackat om att spela ihop i IBK Alingsås igen?

Mikael: Inte direkt, men det klart man vet aldrig det hade varit kul. Vi gjorde en säsong i div 1 i Alingsås ihop när jag kom upp i A-laget men då gjorde jag lite inopp och spelade då och då sen säsongen efteråt lämnade Johan laget och flyttade till Jönköping.

David: Vilken är den viktigaste egenskapen inom innebandy och vilken är din starkaste sida?

Mikael: Alla egenskaper behövs ju, men att ha bra spelförståelse och passningsspel. Min starkaste sida är nog spelförståelde och teknik.

David: Vad har du för råd till unga killar och tjejer som vill nå elitserien eller SSL?

Mikael: Mycket teknikträning, nöta skott t ex hemma på garageuppfarten, man måste träna hårt. Det är mycket inställningen som avgör.

David: Då önskar jag dig lycka till med fortsättningen av säsongen och tackar så mycket för intervjun och vi Alingsåsare hoppas få se dig i den blåa dräckten igen, tack så mycket för intervjun.

Mikael: Tack själv!

Kommentarer
Postat av: Westman #21 FBC Lerum

Fräckt med lite Elitidoler att läsa om. Hann aldrig dock få veta vem Mikael var innan han stack vidare från Pixbo!!



Gott jobb. / the great West :)

2009-02-06 @ 22:55:23
Postat av: fredde

Petitesser men ändock: Heter han inte Anderson, som bror sin?

2009-02-07 @ 00:11:27
Postat av: David

Fredde det har du rätt i, tänkte inte på det faktiskt. Tack för hjälpen men hoppas alla ändå förstod vem det handlade om. :)

2009-02-07 @ 10:21:36
Postat av: 31

suuuuuuuuuuuuuuuuupermike

2009-02-07 @ 12:33:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0