Andersson knäckte Alingsås!

Alingsås hade 4-0 mot Marstrand efter halva matchen och skulle bara spela hem den o kliva över strecket för första gången på flera månader men då tog det stopp. En av seriens äldsta, Thomas Andersson (40) som gått in i Marstrand i januari för att hjälpa laget klara sig kvar gjorde 5 mål för andra matchen i rad och har en sjukt bra statistik. 16 mål på 6 matcher, grymt imponerande måste jag säga och ruskigt viktigt för Marstrand som hade legat pyrt till om de målen inte kommit.

Ringde upp Thomas för att få en liten kort pratstund med den förre 0302 spelaren.




Thomas Andersson i Marstrand. (Arkivbild)

David: När började du spela innebandy och vart?

Thomas: IBK Alba i Sandviken, 1985. Har faktiskt ett JVM guld i bandy med Sandviken så några kompisar frågade om jag ville hänga med på innebandy, sen när jag flyttade till västkusten så var vädret inte bandyvänligt så det blev innomhus bandy med Guldheden men sedan slogs de och Pixbo ihop så sedan spelade jag i Pixbo, och efter det många år i 0302 i Lerum.

David: Vilket är ditt bästa innebandyminne?

Thomas: När vi mötte Alingsås i Rydsberg i ett fullsatt hall med 0302 och vi ledde och sedan vände dem och vi vände tillbaka i boxplay. Vi kvitterade runt 19:30 och vi får ett frislag med bara sekunder kvar och Karlander avgjorde 19:52 och villt jubel utbröt. Det var ytterst viktiga poäng för vi kvalade till div 1 den säsongen. Många roliga derbyn mot Alingsås är inte fel,  jag trivs att spela mot dem speciellt för mig som spelat mycket i Lerum.

David: Hur känns det i kroppen efter matcherr o träningar nu och hur länge tänker du spela på a-lagsnivå?

Thomas: Nu har ju min fru sagt de sista 7 åren att jag ska sluta, men nu har hon sagt kör så länge du tycker det är kul. :) Jag har hjälpt Marstrand lite runt omkring med träningar och arbete med sponsorer osv. Jag har tränat med Marstrand hela säsongen 1 gång i veckan. Man är lite stel dagen efter men i övrigt känns det helt okay. Har inte den jobbigaste spelstilen men man måste ju tillbaka till mittlinjen när det blivit mål. :)

David: Det har gått riktigt bra med 16 mål på 6 matcher, kan du förklara varför?

Thomas: Jag har fått en annan roll i år för normalt har jag lika många ass som mål men nu har det blivit jag som ska avsluta.

David: Standarden du mötte nu jämfört med 5 år sedan, har något förändrats?

Thomas: Jag tror nog att det är rätt likvärdigt, ingen större skillnad. Elitserien har förändrats mest med mer taktik mm men div 1 och 2 finns det lirare kvar som kan göra det oväntade. De dåliga lagen försvinner och nu är serierna jämnare än tidigare när man kunde vinna lätt mot de sämre lagen.

David: Hur ser framtiden ut, har Challengers hört av sig även till dig för brorsan var ju där?

Thomas: Nej de har inte hört av sig. Det känns lagom med div 2 men man ska aldrig säga aldrig, det är kul att möta gamla ansikten som man känner igen.

David: Det pratas ju mycket om ungdomssatsningar osv i klubbarna men ändå går ni gamla in och levererar och vissa ifrågasätter det, hur ställer du dig till det, tvekade du nån gång på att ställa upp för Marstrand?

Thomas: Ja jag tvekade, speciellt när jag hjälpt till att värva spelare till klubben, så de första 2 gångerna de frågade så sade jag nej. Laget ville ha med mig så därför tackade jag ja. 2 forwards försvann också, spontant känns det som om ungdomar  ger upp lite lätt i motgång tyvärr, men i Marstrand känns det bra med satsning på egna talanger. 

David: Kör du säsongen ut nu när det gått så bra?

Thomas: Klubben ville ha kvar mig och Sportlife Kungälv gick med på det och fick 2 damspelare för mig, snacka om en kul trade. Inte riktigt samma pengar som när Beckham byter klubb. :)

David: Tack så mycket och lycka till resten av serien.

Thomas: Tack själv.

Kommentarer
Postat av: Anonym

På tal om Marstrand. Har du missat att Nordlycke har fått sparken från marstrand?. Dom har tagit två segrar sen dess.

2009-02-02 @ 14:49:46
Postat av: David

Är det sant? Det hade jag ingen aning om. Ska forska mer i det...

2009-02-02 @ 14:53:32
Postat av: fan of Tomas

Nodlycke = INGEN SEGER, Tomas = ALLTID seger

2009-02-02 @ 16:40:05
Postat av: Marstrandsspelare

Eller så kan man se det såhär...

Marstrand vs bottenlagen = Seger

Marstrand vs bättre lagen = Seger ibland torsk ibland...ungefär som det alltid är för nykomlingar!

2009-02-03 @ 13:06:15
Postat av: Anderssons Dotter

Hela laget spelade otroligt bra denna matchen, men är stolt över min far ! :D

2009-02-19 @ 21:02:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0