A trip down memory lane.

På vår hemsida http://www.pantern.com/ finns en hemlig sida fick jag nyss reda på och under den fliken finns de gamla klassiska tvspelen Pacman, Asteroids, Miniputt (minigolf) och Pingu som är lite nyare.

Jag kommer själv ihåg när man på 80-talets början satt hemma hos Mats som hade en pappa som jobbade inom data och han hade en spektrum dator hemma med det klassiska spelet Pacman. Det var efter det Mats blev en mycket populär kille att umgås med för många som inte brukade det. Själv så brukade jag ändå umgås med Mats lite då och då för vi delade det gemensamma intresset småsoldater och modellbygg med inriktning på flygplan, pansarvagnar och allt annat som har med krigsleksaker att göra. Det kunde lätt samlas 5-10 barn hos Mats för att testa på den "nya" flugan dataspelande. Visst fanns det arcadspel i bowlinghallen och liknande men detta var ju coolt att kunna koppla in på tvn hemma.


Dataspelandet kom mer igång på högstadiet när jag köpte en amiga 500 som var en grymt kul dator där spelen började bli ganska snygga jämfört med tidigare modeller som commodore 64 mm.

Att spela dataspel är ju något som dagens barn växer upp med och det är ju både på gott och ont. Minns ju själv att sitta hemma på sitt rum i flera timmar varje dag och spela tv-spel fanns ju inte på kartan när man var liten. Som tidigare sagt så var det en hel del strategispelande med småsoldater som man gömde lite överallt , Andreas Tönnerheims mammas rabatt var favoristället där man kunde bygga fina skyttegravar men det uppskattades inte av henne, då förstod man inte varför nu garvar man mest åt vilka idéer man kom på. 

En annan kul grej var hockeyturneringarna i bordshockey som vi hade på gården hemma. Martin Hedlund var några år äldre och han var grym på det kommer jag ihåg. Sitta i Björn Anderssons källare med Drago Vukovic och Erik Hjortstam och spela Risk i många timmar var också riktigt kul. Än idag skulle jag älska att lira risk om någon vågar ställa upp.

Det var också åren innan innebandy var mer än en skolidrott då vi istället hade hemmagjorde hockeyskydd och spelade hockey på gatan vet att Martin Hedlund hade gjort knäskydd av tidningspapper med läder runt, riktigt grymma knäskydd som var riktigt stora.
En kul grej är att jag fortfarande har kvar min gamla hockeyklubba jag fick när jag gick i 6an, tror att jag skulle kunna använda den än idag även om den kan vara lite för kort men vet att den var ganska lång för mig då.

Ja det var riktigt kul att växa upp i radhusområdet Arrendegatan i Alingsås, det var mycket jämnåriga barn i området och närhet till Mjörn och skogen där vi hade en bmx bana med hopp och liknande som idag tyvärr vuxit igen och försvunnit så man bara kan se resterna av de gamla kullarna.

Ja ibland är det kul att se tillbaka på vad man hittade på när man var liten/ung/yngre eller vad man kan kalla det. En fråga till dagens ungdommar/barn som kanske läser detta, spelar man fortfarande munk/burk? Vet ni vad det är? Det var riktigt kul minns jag i alla fall. Får se om någon vet vad det är skriv då i kommentatorsfältet, kan nog ta någon timme innan kommentarerna synd för jag måste godkänna dem för att slippa spam och omogen skit.

Until next time have fun, jag rekkommenderar helt klart att avsätta en kväll med att spela detta sällskapsspel RISK, jag antar alla utmaningar på det om det är någon som tror ni kan slå mig på det. :)

image93

Kommentarer
Postat av: Eva

Jag ställer inte upp och spelar Risk...hehe Jag är så dålig:-)

2008-02-24 @ 20:17:38
Postat av: Tomas A

David, du vet mycket väl att du inte har en chans på risk... du brukade ju åka först! :)

2008-02-25 @ 10:54:33
Postat av: David K

Tomas, du hade bara tur med slagen ju. :)

2008-02-25 @ 14:03:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0