Tränarintervju med Siffran och Joel!



Stefan "Siffran" Johansson tv och Joel Pettersson th, IBK Alingsås nya tränarpar.

Rykande färsk tränarkonstellation i full färd med att hinna planera upp allt inför den viktiga matchen på fredag mot rivalklubben IBK 7-Härad från Borås tog Stefan och Joel sig tid att prata med mig lite om deras tankar med innebandyn i Alingsås.

David: Enligt er, varför ligger IBK Alingsås i botten?
Stefan:  Det är flera rätt stora saker. Ofantligt dålig lagmoral, tror de är dåligt tränade men vi ska köra beeptest på måndag och det får utvisa saken. Svag taktik, inga varianter eller fåi alla fall i pp och uppspel. Spelarna var missnöjda med den förre tränarens taktik.
Joel:
Defensiven, jag tror det var något psykologiskt på slutet för spelarna ville inte spela 2-2-1 och då kanske de själva indirekt tvekade i taktiken för de inte trodde på den helt enkelt.   

David: Om vi vänder på det, vad behöver IBK förbättra för att hänga kvar framförallt och eventuellt klättra ytterligare uppåt, självklart de ni just nämnt men vad är det viktigaste.
Joel: Lagmoral och intensitet helt enkelt, det är det enklaste att få ut mer av varje spelare.
Stefan:
Det är väl att vi får prioritera, det är ju ungefär som vi börjar med nybörjare. Försvarsspel, uppspel, pp & box allt.

David: Kommer ni slopa taktiken som vart eller ska ni börja från scratch.
Stefan: Vi får ju försöka börja på ny kula men de har ju spelat på ett sätt hela säsongen så kommer vi fel och får en dålig start och släpper in t ex 3 snabba mål för vi ligger fel i positionerna så får vi ju ändra och kanske gå tillbaka till det gamla.

David: Förra året när jag tränare Pantern så när vi mötte Alingsås första matchen så tyckte jag Alingsås var svaga och bara stod på egen planhalva och lät oss passa runt och hitta lägen men andra matchen när serien vänt så spelade de aggressivt och var riktigt bra så de hade ju toppinsatser med det spelsystemet också så systemet kan ju fungera bra också eller vad tycker ni?

Joel: Absolut, det är inget svårt spelsystem, alla kan ju bemästra, det är ju säkert om alla gör rätt och tar sina förflyttningar och gör jobbet.

David: Hurdana roller kommer ni ta, har ni hunnit prata igenom allt än?
Joel: Det har vi inte bestämt än.
Stefan:
Vi kommer hjälpas åt, hur allt ska läggas upp löser vi inom kort.

David: Om vi tittar på morgondagens motståndare IBK 7-Härad, har ni koll på dem och kommer ni spela efter vad ni vet om dem eller kommer ni köra på ert eget?
Stefan: Joel kan bättre än mig jag vet ingenting.
Joel: Jag har ju mer koll på enskilda spelare och det har laget också. Sen har de en ny kedja (Rydboholmskedjan som kallas tripple and touch, davids anm.) de vet jag inte så mycket om. Sen är det svårt att veta för sist jag såg dem i ettan så backade de hem och kontrade. De gör mycket mål och släpper också in en del, Men nej vi fokuserar på oss själva.

David: Kommer det komma något gammalt nyförvärv från din tid "Siffran", t ex Peter Lidén, Amir Tavakol, Marcus Järrebring mm, finns det möjlighet att ni ringer någon av dem.
Stefan: Det vet jag inte, vi har en del träningar att se över laget nu, vi kanske kan plocka fram något äss ur rockärmen under juluppehållet (ler stort).

David: För enligt mig tycker jag ni har en ganska tunn trupp och ni är utsatta för skador.
Stefan: Vi har några borta nu, både skador och sjukdommar.

David: Ett annat bra nyförvärv sitter ju där annars (syftar på Joel), skulle du kunna gå in och spela för Alingsås?
Joel: Nej jag är skadad och tillhör FBC Göteborg, ska träffa läkaren igen, det kändes bra för 2 veckor sedan men sedan blev det sämre igen så jag ska magnetröntga imorgon.

David:
Himla tråkigt för jag såg dig på försäsongen bl a mot Mullsjö där det såg bra ut och du gjorde mål och spelade bra på centerplatsen.
Joel: Ja det är skittrist, jag fick spela mycket och gjorde mål och poäng.

David: Är det något annat ni känner ni vill tillägga.

Joel: Vi kommer klara av det här.
David: Ja det tror jag också helt klart och självklart så skulle ni ju inte hoppat på om ni inte trott på det till 100 %.

Stefan: Jag tror det kommer gå bra efter jul när vi fått lite tid att träna ihop laget.
 
David: Jag pratade med en spelare i IBK 7-Härad och han trodde det skulle bli jobbigt nu när Alingsås bytt tränare för ofta inom lagsport så för laget en liten extra energikick med nya tränare, det gäller bara att få det att hålla säsongen ut.

Stefan: Vi kommer göra vårt bästa och hoppas det går bra.
Joel:
Instämmer.

David: Det låter bra vi avslutar med det, (ler), tack ska ni ha och lycka till imorgon mot 7-Härad.
Stefan och Joel: Tack själv (stora leenden).

(Om jag får bjuda på en idé till om ett äss i rockärmen så hade det ju varit en rätt bra förstärkning att låna hem Johan Andersson under VM uppehållet, kanske en ide för sportchefen Hjalmarsson att tänka på)

Såg en del spelare på väg till träning och de såg glada ut så som det ser ut nu så ha Stefan och Joel fått glädjen tillbaka och det är viktigt att ha roligt när man idrottar ihop i ett lag så det bådar gott inför fredagens match. Kommer själv kolla sista halvan av matchen för jag har dömning före och ska försöka ge ett kort referat och en intervju efter matchen.

Missa inte kl 00.01 när nästa intervju släpps med en av serien färgstarkaste personligheter, kan någon gissa vem?

Kommentarer
Postat av: #33

#44 ofc

2008-12-04 @ 22:18:57
Postat av: David

Hehe :)

2008-12-04 @ 22:41:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0