Halvtid i seriespelet i div 2!

Då är halva serien spelad och jag tänkte göra en litan analys och lista toppar och floppar eller kanon och kalkon om man så hellre vill.

Tabellen ser ut enligt följande.
 
SMVOFGMIMPSDV
1.IBK Lidköping 1191197-4429(1)
 
2.Stenungsunds IBK 1173169-4925(1)
 
3.Pixbo Wallenstam IBF 1152467-6019(2)
 
4.IBK Vänersborg 1154280-7719(0)
 
5.IBF Göteborg 1153358-6519(1)
 
6.IBK Tygriket 99 1142559-5215(1)
 
7.Marstrands IBK 1134454-5114(1)
 
8.IBK 7-härad 1126361-5914(2)
 
9.FBC Lerum 1133543-4914(2)
 
10.IBK Alingsås 1132649-6211(0)
 
11.Lindome IBK 1131754-7810(0)
 
12.Warberg IBF 1111953-985(1)


Före säsongen tippade jag serien och där har jag inte många rätt kan jag säga.
David Karlsson tippar div 2 västra götaland 2008/2009:
 

1. Lidköping

2. Lerum

3. Pixbo Wallenstam
4. Tygriket
5. Vänersborg
6. Warberg
7. Alingsås
8. 7-Härad
9. Lindome

10. IBF Göteborg
11. Marstrand
12. Stenungsund

Om jag ska skylla på något så hade jag inte ringt runt och kollat värvningar utan gick mycket på förra säsongens resultat. Lidköping leder serien så där har jag i alla fall rätt och även att Pixbo är med i toppen på en 3e plats och att Vänersborg är med på över halvan och ibk 7-härad ligger i mitten strax under halva. Sedan var jag helt ute och cyklade på Stenungsund men det är inte så konstigt när det visar sig att de fått en del nya spelare, även IBF Göteborg har stärkt upp laget mycket. Marstrand är något bättre än vad jag trodde men nu kommer den tuffa tiden för nykomlingen, vi har alla sett nykomlingar som gått bra i början på en serie för att sedan åka ur. Alingsås, Warberg och Lerum framförallt trodde jag skulle ligga högre upp i tabellen. Hur slutar det då, tja jag tror Lidköping håller in i mål men sedan känns det öppet om andraplatsen, jag har mycket tro på pixbo där deras unga spelare kommer fortsätta utvecklas, även IBF Göteborg tror jag kan hänga med bra tillsammans med Stenungsund och Vänersborg om de blir bättre defensivt, tror andraplatsen kommer avgöras i sista omgången och det förvånar mig inte om 3 lag kommer ha chansen på den då. Kommer i veckan plocka ut "mitt" eget drömlag i div 2 som jag tror hade vunnit serien om de spelat i samma lag.

Topp 3 Toppar

1. Stenungsund, laget spelar riktigt bra defensiv innebandy och är effektiva i sitt kontringsspel, Pontus Roos har dessutom fått laget mer tränat än förra året då de såg otränade ut.

2. IBF Göteborg, spelar en bra innebandy med fint passningsspel och är ett lag jag tror kommer klättra ytterligare i tabellen, har också en ny tränare i Jacob Saleem som gjort ett riktigt bra jobb och nu verkar taktiken satt sig riktigt bra.

3. Lidköping, favorit som ändå levererar mycket mål och har 3 stabila kedjor som levererar hela tiden, Lars Selander kräver mycket av sitt lag och är i princip aldrig nöjd och det är nog viktigt så de inte slappnar av för då kan de lätt tappa poäng mot de övriga topp 5 lagen.

Topp 3 Floppar.

1. Lerum, fick det bästa från Pantern och 0302 men har ändå toppspelare som Mattias Olofsson (poängkung i 0302), Henrik Djurvall (över 20 p i pantern halvskadad), Fredrik Artursson (poängsnitt på ca 2p per match i pantern) lekande i klubbens farmarlag i div 3. När man ser att A-laget i div 2 kanppt gör några mål överhuvud taget så borde man ha övertalat dessa spelare att vara med och köra. Olofsson var dessutom med från början och varför han försvann från A-laget har jag ingen aning om. Det Lerum ska ha mycket beröm för är alla egna unga produkter som får speltid. Värvningarna utifrån var mediokra och enligt mig är det bara Michelsson som levererat, resten kunde ersatts mycket bättre av de egna produkterna. Laget har tagit ca hälften av poängen Pantern hade tagit vid detta läge ifjol och det är verkligen inte bra nu när laget bara ligger 3 p över nedflyttningsstrecket.

2. Alingsås, i tidningen stod det att laget satsar på en topp 3 placering och nu riskerar att åka ur. Frågan är om det inte fick laget att bli mer spända och gjorde en negativ inverkan på laget, en för hög målsättning kan mer skada än höja ett lag det har man sett åtskilliga gånger. Förra året tog sig laget mycket och spelade stundtals en aggressiv mycket bra 2-2-1 innebandy, men har i år blivit mer passiva och det ser ut som om många spelare saknar självförtroendet från ifjol. Kan också hänga ihop med att spelarna blir utbytta i tid och otid av tränarna som förespråkar ett stort rullande i kedjorna istället för kontinuelitet.

3. Warberg, med forna storspelare som Peter Nilsson, Karl-Johan Karlsson och Mikael Holmer som alla har SM-guldmedaljer i sina prisskåp hemma och ett antal landskamper på meritlistan på Nilsson o Holmer (osäker på K-J). De har dessutom bra unga spelare som Thorén med fl som borde kunna greja några fler poäng men som nu behöver en riktigt stark vår för att inte åka ur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0