Pratstund med Magnus Forsberg, fd tränare i Midtjylland Patriots

Först en liten presentation av min tränarkollega från tiden i Danmark där jag lärde känna Magnus efter några möten i div 1 där jag spelade. Mitt lag jag tränade mötte också Magnus lag i en träningsmatch innan säsongen och vem som vann vill nog inte Magnus prata om :). )
Magnus fyller 29 år i sommar, har varit tränare i 11 år och kommer från Jönköping. Han flyttade ner till Danmark sommaren 2005 och blev tränare för Aalborgs innebandylag i div 1 väst. Han flyttade inte ensam, med flyttade flickvännen Elin, tränarkollegan Adam och spelaren Oscar. Magnus och Adam hade som målsättning att ta upp Aab floorball till Elitserien i Danmark och deras mål lyckades väl. Efter några månader flyttade Adam hem till Sverige så Magnus blev kvar som ensam tränare.
Aab spelade en stabil 2-2-1 innebandy och stötte i princip bara på motstånd av serietvåan Odense. Efter att de gått upp så fick Magnus erbjudande om att träna Midtjylland Patriots i Elitserien och flyttade söderut till Herning som ligger mitt på Jylland.

Nu kör vi på med lite frågor.

Fråga 1. Hur kom det sig att du flyttade till Danmark och blev tränare där? Svar: Jag såg på nätet att Aab sökte efter en coach. Vi var sedan nere och kollade läget och fastnade för det vi såg. Sen ville jag även prova på att träna ett lag utanför sveriges gränser

Fråga 2. Efter att ni vunnit serien med Aab så valde du att lämna dem för Midtjylland Patriots, varför? Svar: Nja, vi hade inte något speciellt bred trupp i Aab, och några av spelarna var på väg bort pga jobb eller studier. Sen var inte inställningen till sommarträningen speciellt hög. Dessutom hade vi inte några spelare under som kunde fylla luckorna om vi skulle tappa några spelare, och värvningar av högre klass var det inte tal om

Fråga 3. Hade du fler intressanta anbud förutom Midtjylland Patriots och i så fall vilka? Svar: Jag vill inte nämna några namn men den var klubbar från Sverige, Norge och Schweiz. Jag valde Patriots för dom hade en ung och intressant spelartrupp som var/är utvecklingsbar och så hade dom samma vision som jag,

Fråga 4. Vilket lag skulle du helst vilja träna? Svar: Oj! Det var en svår fråga....Jag skulle nog säga AIK då jag är gnagare sen barnsben. (urk som Djurgårdare sved det svaret. Davids anm)

Fråga 5. Var det stor skillnad att vara tränare i Elitserien i Danmark jämfört med div 1 där? Svar:
Ja, det tycker jag verkligen. I div 1 var det inte så seriöst bland alla lag. Man visste inte om gästerna skulle dyka upp överhuvudtaget. I eliten vill man så otroligt mycket mer och det gäller att prestera hela tiden, oasvsett om man är ett topplag eller ett bottenlag. (eller om domarna skulle komma för de uteblev ett antal gånger.Davids anm)

Fråga 6. Men nu så blev det Sverige och Kungsör till hösten, varför blev det Sverige nästa säsong?
Under dom 2 säsongerna som jag coachade i Danmark så lyckades jag med att göra väldigt bra resultat med både Aab och Patriots, jag känner att jag vill lämna dk med ett positivt resultat. Jag har även längtat hem till svensk innebandy den senaste tiden så därför blir det sverige igen.

Fråga 7. Om du skulle ta ut din drömfemma + mv på spelarna du tränat i Danmark, vilka skulle det bli då? Svar: Målvakt, Michael Vestergaard (Aab). Backar:  Claus Nisbeth (Patritos), Jesper Beier (Patriots), Forwards: Jens Hagbarth (Aab), Lasse Rolighed (Patriots), Mikkel Lönvig (Aab)

Fråga 8. Skulle du kunna tänka dig att träna något lag i Danmark igen eller har du gjort ditt där? Nä, jag skulle gärna återvända någon dag. Jag fastnade väldigt mycket för sättet man blir bemött där nere av olika människor, en öppenhet som folk i sverige inte har eller visar upp

Vi avslutar med en kul historia från tiden i Danmark som inte så många känner till. -Galna danskar har alla hört talas om, men när vi var klara för uppflyttning och var på väg hem i buss från Esbjerg så var det en spelare som var så glad att han valde att strippa i bussen. Han sprang från ända till ända helt naken....sen somnade han där bak.

Davids innebandyblogg tackar Magnus och önskar honom lycka till i Kungsörs innebandyklubb till hösten. Bilden är från en match i Danska Elitserien med Magnus lag Midtjylland Patriots.

image15


Kommentarer
Postat av: Jesper

Skulle du kunne tænke dig at komme til danmark igen? :-)

2009-02-01 @ 22:20:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0