Ångest, skräck, blod, svett, tårar och glädje!

Så kan man väl kalla det, kvalet till elitserien, vi kommer garanterat få uppleva ovanstående känslor. Frågan är bara vilket lag får uppleva vad.

Ifjol tippade jag Telge och Jik till elitserien om jag inte minns fel. Jag hade fel för Sala var bäst i kvalet och Telge kom trea, väldigt små marginaler var det ändå för Telge. Jag tror att årets kval kommer bli stentufft då Jik är betydligt bättre än det övik som troligtvis inte blivit bättre än mittenlag i div 1 som ifjol förlorade alla matcherna i kvalet.

Aktuell tabell


SM V O F GM
IM P SDV
1. Gävle GIK 0 0 0 0 0 - 0 0 (0)
2. Jönköpings IK 0 0 0 0 0 - 0 0 (0)
3. Linköping IBK 0 0 0 0 0 - 0 0 (0)
4. Warberg IC 0 0 0 0 0 - 0 0 (0)


Jag tror det kommer avgöras på målskillnad om det nu är det som gäller vid lika antal poäng för inte någonstans har jag kunnat finna vad som gäller om flera lag hamnar på samma poäng, där borde innebandy.se vara betydligt klarare med att kunna förklara detta. Jag undrar om det gått ut info till alla lagen om hur det fungerar i kvalet? Kan hoppas på det. :)

Imorgon ska jag tippa för idag gör jag researchen och lägger ut svaren jag fick nedan av 3 av de 4 lagens tränare.

Det stod en hel del om Warberg på innebandymagazinet men jag vill även veta lite om de övriga 3 lagen. Känns som Curt berättat sin del och det kan ni läsa här.   http://www.innebandymagazinet.se/ibm/artikel.asp?d=105&aid=43948


Här har jag fått lite svar från övriga 3 lag i kvalserien.

Frågorna ställda till Tomas Eriksson (svar i fet stil).

Gävle Gik.

Senast ni var i elitserien åkte ni ur med dunder och brak, om ni går upp nu hur kommer ni jobba för att samma sak inte ska hända igen?


-Fortsätta som vi gör nu, vi träna väldigt mycket och mycket fys, minst 2 fyspass och 3 innebandypass. Det finns inga genvägar. Vi kommer också fortsätta utveckla vårt egna spel.

Förra året var ni i div 2, är ni beredda på den stora ekonomiska skillnaden med resor och allt vad det innebär?

-Vi kommer inte gå ut och värva några dyra spelare men vi tittar på spelare som flyttar till regionen på grund av jobb, studier mm. Vi fick in rutin i Anna Renström och Amanda Johansson som båda har lång erfarenhet från Elitserien och Anna har spelat i landslaget.

Kommer det bli en likvärdig satsning med damlaget som herrlaget?

-Vi kommer inte värva så mycket utifrån som de gjort.

Om ni inte går upp, hur går satsningen vidare?

-I vilket fall som helst så kommer vi utöka träningsdosen med träningar på helgen och minst 6 pass i veckan så går vi inte upp så är vi förberedda på att vara topplag även nästa år. Skulle vi missa detta kvalet får vi dra lärdom av detta och göra det bättre nästa gång.

Vad hade ni för målsättning inför serien med tanke på att ni var nykomling?

-På första mötet vi hade sade vi topp 3 och försöka hänga med i toppen så länge som möjligt.
Vi tappade även våra två bästa poängplockare i div 2 Katarina Prandes till Karlstad i Elitserien och Sara Andersson fick barn och är sugen på comeback i höst. Vi tappade även får poängbästa back Angelica Norberg som slutade.


Har ni koll på era kvalmotsåndare?

-Vi har folk som har scoutat åt oss samt vi har mött Jönköping, vi förlorade med 5-3 i Kallsta Open.

Vad är er största styrka?

-Lagsammanhållningen och drivet att vinna som finns i gruppen med hatet att förlora.



Vet ni vad som gäller i kvalet ang målskillnad, inbördes möten mm?

- Nej jag har inte fått någon information, så jag vet faktiskt inte.

-----------------------------------
JIK frågorna är besvarade av Victor Wolf (svar i fet stil).


Hur kommer ni satsa nästa år om ni är kvar?

-Vi ska först reda ut första matchen och sen får vi se vad som händer.

Var eliten tuffare än väntat?

- Njae det var det nog inte, däremot kan man säga att skillnaden mot de bästa lagen var nog större då de var bättre än vi trott.

Vad är er största styrka i JIK?

-Vår största styrka är att vi är ett starkt kollektiv som vinner matcherna ihop genom vår trygghet och lagspel.

Har ni koll på era motståndare?

- Vi hoppas att vi har hyfsad koll, men vi har nog alla rätt bra koll så det tar nog ut varandra. Jag hoppas att vår erfarenhet efter vårt år i elitseren är en fördel för oss.

Ni har ett psykologiskt övertag på Warberg och Linköping då ni slog dem båda gångerna ifjol, (wic i serie och -linköping i två tr matcher) samt Gävle i Kallsta open, hur viktigt är det för er?

-Vi har slagit alla tre lagen och det är ju inte till vår nackdel men man kan vända och vrida på det men det har en mindre betydelse. Däremot tror jag att vi kommer vara ett bättre lag efter en säsong i elitserien än vad vi var när vi möttes.

Vet ni vad som gäller i kvalet ang målskillnad, inbördes möten mm?

-Det är först målskillnad, sedan gjorda mål och sist sedan inbördes möte, om det är målskinnaden mellan mötena lagen det står mellan eller inte är jag osäker på men ifjol var det målskillnad.

---------------------------------
Linköping. Frågorna ställda till Niclas Karlsson i ledarstaben (svar i fet stil).


Det var längesedan ni förlorade, hur viktigt är det att inte ha fått stryk i år?

-Klart det är viktigt men vi har ju lagt upp vår taktig inför varje match och följa vår matchplan och det är så vi jobbar och det har funkat bra.


Ni har vunnit nästan alla matcher relativt ohotat, hur ska ni ladda om för jämna tuffa viktiga matcher för ärligt talat har ni bara spelat 1 viktig match i år (hässelby)?

-Vi har vart vana vid att alla lag vi mött velat göra sin bästa match mot just oss, så vi har sett att varje match är säsongens viktigaste.

Har ni snackat om mental förberedelse om ni hamnar i svårigheter?

-Vi har en sådan enorm sammanhållning att vi klarar av en motgång så vi kommer tillbaka snabbt om det skulle hända.

Hur ska ni satsa om ni når Elitserien så ni inte åker ur direkt?

-Vi har en plan för div 1 och 1 för elitserien med eventuella nyförvärv mm.

Har ni koll på era motståndare?
-Ja det tycker jag, vi har vart och studerat våra motståndare och vi har bra koll.

Vet ni vad som gäller i kvalet ang målskillnad, inbördes möten mm om flera lag hamnar på samma poäng?

-Jag är osäker på det i dagsläget men målskillnad borde ju gå först, får kolla upp det.



Jag tackar alla 3 tränarna och önskar dem lycka till och även till Curt i Warberg som jag hoppas få prata med lite längre fram i kvalet.

Kommentarer
Postat av: Rosten

Bra jobbat David!

2012-03-22 @ 12:14:44
Postat av: David K

Tack Göte. :)

2012-03-22 @ 14:02:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0