Fel fokus eller?

Vet inte hur många av er som läser bloggen som var och såg på Pixbo mot Västerås igår men jag och en hel del Vänersborgare var det, vi åkte runt 5 och var hemma runt 23 så det blev en helkväll.

Matchen bjöd på allt från hårda närkamper till snygga mål. Lite om matchen då.

Västerås kom till spel med 2 femmor och endast 1 avbytare samt reservkeeper, har de mkt skador tro eller en helsikes tunn trupp? Pixbo ställde upp 3 formationer samt en hel bänk med spelare. Det man då tror är att nu kommer hemmalaget trycka på med press och trötta ut Västerås men icke. Västerås däremot fick matchen precis dit de ville. Alla som gjort hemläxan mot Pixbo vet att de kör med en helsikes massa diagonalare och Västerås bröt och ställde om med 1 touch på bollen och direktskott och vips så ledde dem med 4-1. Visste hade Pixbo chanser och lite otur också då de hade 2 i stolpen och både gångerna kontrar gästerna in mål. 2-4 fick Pixbo in före pausen.

Okej i andra då jävlar tänker man men pressen är sporadisk och hemmalaget ser enormt lojt ut stundtals, för mycket enkla missar precis som i första perioden. 2-5 och 2-6 får Västerås göra de flesta målen gör de på kontringar och de är duktiga på det troligtvis precis enligt planerna, hatten av till Västerås tränare, det motsatta till hemmalagets måste jag ändå säga då de blivit fullständigt sönderlästa och ingen direkt förändring skedde. När Pixbo får in 3-6 så vaknar laget och gör 4-6 och 5-6 de 2 sista med bara 20 sekunders mellanrum och nu såg hemmalaget ändå heta ut.

6-6 kommer programenligt då Skoglund i Pixbo fintar en krosspass och istället använder sin backhand, riktigt bra gjort av bäste hemmaspelare. Pixbo åker på en utvisning då kapten Berntsson tar en nödvändig utvisning då Västerås annars hade fått friläge i alla fall såg det ut att det borde blivit så och han tar också 2an utan något tjat. Isac Rosén lyckas rycka ifrån sin back och sätta 7-6 i boxplay för Pixbo och det är riktigt bra gjort. Jag sade till några kompisar att kolla på Christian Mattsson i Västerås pp för han är deras bästa skytt och drog en liten historia om när han bombade sönder Helsingborg i en tv match när Henke var med (och satte sitt mål i tom kasse i sd), det tog ca en minut sen fick Mattson bollen och gjorde mål. Dramatik och riktigt kul med 1,09 kvar av matchen.
19:21 åker Henrik Quist på en utvisning som enligt mig såg klar ut, det blir stor dramatik och Skoglund visas ut 2 + 10 för osportsligt uppträdande, kanske inte så jättesmart då Pixbo behöver poäng för att gå upp på slutspelsplats. 5 mot 3 spel för Västerås då med andra ord och långa 39 sekunder kvar av matchen. 10 sekunder tar det sedan gör såklart Västerås 8-7 och Pixbo får in Quist. De får tag i bollen och tar självklart ut målvakten men gästerna håller undan och vinner 8-7.

Varför förlorar då Pixbo matchen som är ett mycket bättre innebandylag om du jämför spelare för spelare.

JAG TYCKER SÅ HÄR!
De hade inte 100 fokus från start i försvarsspelet, man måste alltid göra skitjobbet och inte bara det offensiva finliret. Tycker Skoglund var den som slet mest och lite synd att han drog på sig den onödiga utvisningen i slutet som blev kostsam. Västerås tränare vann coachkampen överlägset.

Matchen var riktigt underhållande och man ska dra lärdom av det hela och speciellt vi själva som möter Marstrand i helgen att har du inte rätt fokus så kan vilket lag som helst förlora mot vilket lag som helst då motivation slår klass i många fall, i detta fallet var det glasklart.

SPORTSLIGT BETENDE ÄVEN I MOTGÅNG!

Att Pixbo förlorade matchen kan de bara skylla sig själva på tycker jag. Jag anser att om man spelar i svenska superligan då är man som spelare och ledare skyldig att vara ett föredöme för ungdomar som sitter på läktarna. Det jag såg efter matchen var att de flesta i hemmalagets ledarstab varav en av de huvudansvariga gick bort och skrek ut sin ilska på domarna och det var inga snälla ord jag hörde då jag stod 2 meter från sargen och domarna en eller två meter innanför den. Att sedan domarna inte kunde stå kvar och tacka spelarna var också tråkigt då även spelarna i hemmalaget skrek fula ord och som jag uppfattade det även könsord mot domarna. Jag tycker det är himla trist, visst var det en viktig match men som domare i ca 12 år själv så tycker jag inte att det var en domarskandal på något sätt, domarna blundade t ex då en Pixbospelare slängde iväg klubban på en västeråsspelare ner i hörnet, något de lätt kunde tagit för. Vet också att flera andra domare såg matchen och när jag pratade med dem tyckte de inte heller det var några konstigheter.

Jag tycker inte heller det är kul att höra av domarkollegor att folk i Pixbos styrelse på läktaren skriker mot domarna, det ser inte heller bra ut.

Har själv fått kritik för att man klagat på domare men aldrig varit i närheten av detta i mina dagar. Himla trist nu tycker jag, självklart ska man kunna framföra kritik men då ska det ändå vara konstruktivt. Jag hoppas Pixbo har lite självkritik och går ut och ber domarparet om ursäkt på deras hemsida för jag tycker inte sådant betende är okej alls.





Kommentarer
Postat av: Mr X

Var också på matchen och som du skrivit så var det inga vackra ord som hördes. Värst av alla var en styrelseledamot i Pixbo och han mer eller mindre hotade domare!!

Trist att beskåda och hoppas att Pixbo tar tag i detta och rensar i sina led.

2010-02-18 @ 19:41:47
Postat av: Mr E

Varför blev ingen PWspelare/Ledare anmälda då? Vad tror du?

2010-02-18 @ 23:36:40
Postat av: David

Det vet väl inte du än eller?

2010-02-18 @ 23:50:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0