Hånar man verkligen en motståndare om man tar timeout?

Har hört lite kritik mot ett lag på damsidan som i helgen vann sin match rätt så stort. Vilka lagen är spelar mindre roll. Hemmalaget leder med 8-2 och tar en timeout med ca 2 minuter kvar att spela.

Enligt tränarna så vill de peppa på sina tjejer att köra sista in i kaklet och sätta en sista boll och säkerligen har de några tankar om hur de ska göra målet. Sagt och gjort, de gör mål och vinner med 9-2, detta är en seniormatch.

Ska man då som bortalag bli förbannad och ta det som ett hån när motståndarna tar en timeout då?

Jag tycker det är ett ypperligt tillfälle att ta en timeout då och testa någon variant, eventuellt till och med ta ut målvakten och spela 6 mot 5 för att ha med sig det till en match där man ligger under med 4-5 och måste sätta en boll och detta har jag själv gjort i seriespel och i cuper någon gång då och då, men mest i träningsmatcher.

Visst kan man träna på sådant på veckans träning men det är inte alls samma sak, nej jag tycker att alla har rätt att ta sin timeout oavsett vad det står och jag ser det verkligen inte som ett hån.

Om man nu tycker motståndarna hånar för en sådan sak så låter man faktiskt bara bitter och som en dålig förlorare, det är min åsikt.

Ska man utveckla sig som tränare och spelare ska man ta alla chanser att pröva nya saker för kör man på i gamla spår blir man omsprungen av många och förlorar när det väl gäller för man inte har testat sina varianter i skarpt läge.

Inte var det väl någon som kallade Vidar Jonsson i Helsingborg för öknamn då han alltid tog ut sin målvakt i powerplay, han utvecklade och vågade misslyckas och lyckades en hel del gånger. Sen kanske man ska värdera sina lägen men om man inte vågar vinner man oftast inte.

Detta var bara lite av mina funderingar.

Hån däremot har jag sett massor av, eller vad kallar man det när motståndartränaren löper in på planen några meter från vårt bås när de gör mål och jublar för att nämna ett av alla exempel man vart med om. Samma tränare som gjorde det tog även en timeout efter bara 30-40 sekunder in i en period, varför undrar man då, troligtvis för att få vårt lag ur balans och göra något oväntat, ja han hade sina hyss för sig.

Jag säger ändå bra gjort av tränaren/tränarna som tog timeouten i matchen jag skrev om och fick med sig spelarna och satte 9-2 målet, till de som tycker det var ett hån säger jag bara bit ihop och kom in i matchen, ni har mycket att lära om ledarskap.

Kommentarer
Postat av: Fredrik Wilhelmson

Både och måste jag säga. Kan förstå att motståndarna blir lite smågriniga. Men kan även förstå laget som tar en timeout fast man leder med 8-2. Så är lite kluven i detta. Man behöver inte ta en timeout kanske för att göra en ändring. Det kan man ta med laget under tiden isåfall. Timout anser jag att man tar när man verkligen är i behov av att göra en förändring för att ändra en matchbild. Så på det sätter förstår jag motståndarna. =)

Svar: absolut sant, men behöver inte ta en för att vinna denna matchen, där håller jag med dig till 100 %.
David Karlsson

2012-10-15 @ 23:02:02
Postat av: Martin

Jag tycker att diskussionen är heldum egentligen. Varje tränare med lag har rätt att ta timeout när de känner för det. Det är människor med dålig självkänsla som hittar baktankar om allt och låter det krypa innanför skinnet på sig själva.

2012-10-15 @ 23:21:15
Postat av: Mattias

Ett hån kunde vara om man gör det i en kval match upp eller ner med 30 sek kvar bara för att fira, inte som i detta fallet.
Det var inget hån, meningen är väl som du säger att man ska coach sina spelare och det gör man bäst i skarpt läge

Svar: Sant och där håller jag med dig till 100 % att det inte vart okej mot det förlorande laget.
David Karlsson

2012-10-15 @ 23:29:16
Postat av: Harman

Jag förstår mig inte på folket?!
Har man varit tränare i för många och kör på ett gammaldags sätt som gör att många tror att det är nåt slags hån eller vad är det som säger så?!!
Förra säsongen så tog jag ut våran målis med 1:30 minuter kvar på matchen och vi ledde med 5-3!
Slutresultatet blec 6-3
Vad är det jag får tillbaks?
En sur bortalagstränare och sura människor ute på läktaren?
Vafan säger jag bara?!!
När det väl är match så är det match då ska man ge fan i vilka beslut motståndarnas tränare ta!
Under matchen ska man vara orättvis på ett schysst sätt och efter kan man gärna slå sig ihop med motståndarlaget, vill inte de så skiter man i det helt enkelt!
Jag som motståndare får helt enkelt hitta andra beslut, det är därför jag är där!
Jag ska coacha och inte gå in och bete mig som en oerfaren tränare utan lösningar bara för att vi kommer och förlora!
Uppdatera er lite grann och inse dagens innebandy säger jag bara!
Sen att man kan vara sån dålig förlorare är något annat men inte att man skyller på nåt annat!

Svar: oj det var lite vågat måste jag säga då du hade kunnat få problem om de gjort 5-4, men snyggt jobbat då du lyckades. :)
David Karlsson

2012-10-15 @ 23:51:27
Postat av: Martin Hälgh

Varje tränares rätt att ta sin time out när som.. Jag kan oxå tycka att det är rätt att testa i matcher där man leder så att man kan använda detta i andra matcher senare....

2012-10-16 @ 00:09:08
Postat av: Mats

I det här fallet finns det mkt gammal bitterhet bakom som alldeles säkert var grunden till reaktionen, lite synd när distriktets representanter ( det poppade ju fram ytterligare bitterhet bland kommentarerna också) inte kan hålla sig lite kalla:)

2012-10-16 @ 05:25:24
Postat av: Hessvall

Även om det nu skulle vara menat som hån så är det väll inget. Ser man till andra händelser i matchen till exempel om man firar att man har gjort mål, är det ett hån? Om man efter seger visar glädje är det ett hån? Ja om man riktar det mot motståndaren...då blir det konsekvenser.

Men man tar ju inte timeout åt motståndaren, man tar det för eget bruk. Men att skriva att man tar timeout för att det är kul, det kanske man inte ska skriva i ett matchreff. (enligt god sed?) Men det kanske ger extra tändvätska för motståndarna i returmötet. Hur som helst, jag ser inget fel i att ta timeout vid stor ledning.

Svar: Hessvall du har mycket bra synpunkter men om jag ska "rätta" dig lite så står det så här på deras hemsida. "Det som är extra kul är att vi tar timeout vid 8-2 och där bestämmer vi oss för att jobba stenhårt sista 2 och det slutar med en rökare rätt upp i kryllet." JAG tolkar det som att det var extra kul att det vi sade i timeouten lyckades, så tolkar JAG det i alla fall och inte något hån i det i alla fall. Men du har rätt i att man tar sin time för sin egen skull och inte för motståndarnas såklart.
David Karlsson

2012-10-16 @ 10:52:41
Postat av: Toss

Jag ser det absolut inte som ett hån, jag har själv tagit time out i ett läge där vi ledde stort och testat 6-5 spel för som du skriver testa det i skarpt läge.
Men jag mötte också ett stort motstånd efter det, jag hade möjligheten att prata en stund med motståndarnas tränare då och tillslut kunde han förstå lite av min tanke men det var inte populärt. Detta var ju också en juniormatch och det gjorde nog inte saken bättre för det var föräldrar på läktaren som inte riktigt gillade min taktik. Men jag skulle inte tveka att göra det igen trots denna reaktion.

Svar: Nej det handlar ju om att testa sin taktik för framtiden så jag förstår helt klart att du gjorde så.
David Karlsson

2012-10-16 @ 19:31:23
Postat av: Innebandyvän

Hörde också om detta i början av veckan. Blev inte förvånad att det handlade om Lockerud, många kring den föreningen är lite speciella. Om det dessutom skulle vara något gammalt som ligger och gror blir det förstås inte bättre.
Är de bittra för att det går väldigt dåligt både i DI och DII??

2012-10-17 @ 14:18:23
Postat av: Västgöte

Om det är en av distriktets representanter som uttalar sig, som någon påstår, så tycker jag att det är väldigt märkligt. Han borde i stället glädja sig åt att det satsas på damerna i Fagerhult, (för det är väl ingen som undgått att det handlar om dom), just nu ordentligt. Det behövs väl fler och bättre damlag i Västergötland, eller ska dom bara finnas i Mariestad? Lycka till nu alla damlag och ledare i vårt kära distrikt.

Svar: Mycket bra sagt, hoppar fler damlag tränar på bra i vinter o höjer standarden i distriktet och det vore kul med lite nygamla lag som återuppstod.
David Karlsson

2012-10-18 @ 09:53:13
Postat av: Michael Keinänen

Jag tycker det är en skitlöjlig diskussion faktiskt. Timeouten får du nyttja när du vill och hur du vill och har motståndarna satt sig i den situationen att ligga under med 8-2 så får de väl helt enkelt skylla sig själva. Lets Play!

2012-10-18 @ 15:13:17
Postat av: Innebandyvän

Precis!! Om det är en av representanterna som uttalat sig på detta viset är det märklig på gränsen till oförskämt!

Timeout tar man precis när man vill.

Svar: Nog får väl ändå alla ha en åsikt även om man inte håller med om den så sett har jag alltid tyckt.
David Karlsson

2012-10-18 @ 20:03:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0