Övergångar, oskrivna regler eller hur är det nu igen?

Med övergångar har det ju varit en del strul genom åren, oftast då det inte gått helt rätt till från början. I innebandyn är det en ganska glasklar regel gällande övergångar, om den är bra är en helt annan femma. Från1 maj till och med 15 augusti något som inte alla föreningar verkar ha koll på.

Även om spelarna inte har kontrakt så måste gamla klubben säga okej att spelaren lämnar för en ny förening efter 15 augusti, ett datum jag personligen tycker är ganska tidigt då många klubbar precis gått in i hall, kan tänka mig att många spelare vill känna lite om de ska vara kvar ett gå till en ny klubb då det kanske blivit ny tränare mm och man vill få chansen att testa med en ny klubb och det är inte lätt att bestämma sig på 3-4 träningar. Lite mer acceptabelt datum hade varit sista augusti istället, men nog om det.

Hur bör man gå tillväga då om en spelare vill provträna med ens klubb? Jag anser följande, som ansvarig tränare bör man kontakta den gamla föreningens tränare alt ordf eller sportansvarig så det inte kommer ut i efterhand att en spelare varit i en annan klubb och tränat, hur skulle det se ut med spelare som tränar här och där, man skulle inte ha koll på vilka spelare som kan tänkas lämna eller vara kvar.

Om man då vill försöka värva en spelare från en annan klubb, som t ex när vi i Fröjered ville värva Mari Von Sivers, hon hade spelat föregående säsong med Skövde IB. Då gjorde jag så att jag ringde upp Bodh i Skövde som är ordförande och förklarade att vi ville ta kontakt med Mari helt enkelt och sen småpratade vi också vilket var trevligt men när vi sedan fick Mari att provspela och sedan vilja spela med oss så var det ingen överraskning för Skövde.

Detsamma var när jag var tränare i Vänersborg och ville försöka värva 3 spelare från just Fröjered, då väntade vi in att kvalet skulle spelas färdigt av respekt för klubben så spelarna inte skulle störas mentalt och när det var slut så mailade vi klubben (sportchefen gjorde detta) och sedan tog vi kontakt med spelarna om en provträning.

Sedan när vi (jag) väl pratar oskrivna regler så måste jag ju också ta upp det där med att distriktslagsledare även tillhör en förening som gärna värvar över de talangfulla spelarna som de är ledare för, detta är förbjudet men görs ändå gång efter annan och har gjorts en hel del förr om åren också, känns onödigt att gå in på namn osv men detta är riktigt lågt att utnyttja unga spelare och lova dem saker för att de ska byta till ledarens egen klubb.
Faran jag kan se med detta är att föreningarna bojkottar distriktslagen, något jag själv garanterat hade gjort om sådant hänt mina egna spelare.

Sedan har vi tyvärr inte något som heter fostringsbidrag inom innebandyn som fotbollen har, att ungdomsklubbarna får en del från övergångar som görs till spelaren fyller en viss ålder, har för mig att det är ca 25 år. Vet ju att Holmalund fick en hel del när Johan Elmander gjorde övergångar. Det vore ju inte fel om ungdomsklubben som fostrat spelaren från kanske när den började spela tills den var 17 år får en bra slant om spelaren byter från div 1 till elitserien några år senare, låt säga 25 % av övergångssumman. Utan småklubbarnas fostran så får många elitserieklubbar det svårt, bara att se på flera klubbar där de värvar ihop spelare varje år och i princip inte har några egna talanger. talangutveckling av egna spelare är ändå det som gäller i långa loppet för att nå framgång.

Summan av detta kommer ju bli att man som förening blir tvungen att skriva långa kontrakt med alla spelarna för att inte riskera att man blir av med sina talanger utan att få ett rött öre för det och självklart ska man få en peng för sina talanger när de fortsätter sin karriär på högre nivå, inga jättesummor men pengar man kan investera på nytt på nya unga spelare eller om man t ex tappar lagets bästa spelare i låt säga div 1, då kanske man är tvungen att värva en ny toppspelare och det är ju inte gratis, då är en bra slant extra välkommen, så vad är en skälig övergångssumma då för damspelare?

En toppspelare i div 1 tycker jag i alla fall är värd minst 25 000 kr. En bra spelare 15 000, en spelare i truppen runt 5000 kanske, varierar ju från fall till fall såklart. Jag undrar vad t ex Madelene Backlund hade kostat om Västerås funnits kvar och hon velat byta klubb, vilket inte är troligt men om man ändå funderar lite. Skulle tippat på mellan 40 och 50 tusen kronor vad tycker ni andra?

Jag tycker också det hade varit bra om alla övergångssummor varit offentliga på innebandy.se så man kunnat se lite hur det egentligen är, det mesta i sverige är ju offentligt så varför inte, hade vart riktigt bra också att ha som i Danmark en sida där man kan se alla övergångar från lag i de högre serierna (ev bara eliten). Just nu är det vissa klubbar som har en bra information medan vissa inte uppdaterat sina hemsidor sedan sista seriematchen ifjol i princip. Har jag glömt något eller är det inga oskrivna regler inom övergångar, är det okej att köra vilda västern och roffa åt sig alla spelare man kommer över?? Hur skulle det se ut då?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0