Domarsaker som hänt under åren!

Domare kan ju lätt hamna i fokus under matcher och ska berätta några "speciella" saker som hänt när jag som spelare, tränare eller domare varit med om, några ganska roliga och några så man kan gråta.

Som spelare är man ju lite färgad och under mitt år som tränare i Danska Elitserien så spelade jag i vårt farmarlag i div 1, vi var ett glatt gäng som i princip aldrig tränade utan lirade matcher och hade kul. Vi var ett bottenlag och slogs för att hänga kvar vilket vi gjorde och fixade målsättningen. I en match där våra danska domare inte hade koll på läget så får vi frislag och motståndaren som inte hade koll på reglerna står 1 m från mig och domaren ca 7 m längre ned. Jag tänker då att okej står puckot så nära så får han väl ta en utvisning så jag lägger lätt bollen på honom och ropar 3 meter till domaren som står orörlig och inte gör en min, då skriker jag högt ut 3 meter och åker själv ut 2 min för något, troligtvis mot protest mot domslut som uteblev, haha ja vad ska man säga.... Pinsamt när domare i div 1 inte ens kan den lättaste regeln. I en annan match i samma serie så spelade vi mott ett av topplagen och fick ordentligt med pisk tror vi losa med typ 12-4 eller så. Vi har precis klarat av ett av alla boxplay vi fick den dagen då jag säger till mina spelare på knackig danska "fulltaligt drenge" alltså fulltaligt grabbar så att vi ska byta in rätt kedja osv, inget konstigt med det, då får jag 2 minuters utvisning av domaren som "tyckte" han hörde att jag kallat domarna för "ringe" ett ord jag då aldrig hört talas om. Försökte då förklara att jag sade att vi var fulltaliga och att jag är svensk och inte förstår alla danska ord och helt enkelt inte fattade vad han menade.
Domaren ville inte lyssna på det örat och gav kalla handen och till utvisningsbåset man fick gå. Detta var en av de sämsta domarinsatserna någonsin och behöver jag säga att i matchen fick 2 spelare matchstraff en i varje lag och det kunde varit fler, domarna tappade matchen helt enkelt.

Sen att domarnivån i Danmark är ljusår ifrån Sverige det vet ju alla som varit i Danmark men i Eliten tyckte jag ändå att de flesta domarparen var helt okej faktiskt, vet att flera av mina svenska tränarkollegor inte håller med mig men elitdomarna vill jag inte kasta skit på alls, de gjorde ett fantastiskt jobb utefter horibla förutsättningar med pinsamma arvoden osv.

En anna rolig sekvens var under mitt första år som coach då mitt lag Östadkulle ibk mötte Skogsbygdens IF då vi hade en frislagsvariant som gick ut på att motståndarna skulle gå lite för tidigt på boll och därmet åka ut på 2 minuters utvisning (tror alla lag någon gång försökt göra en sådan) då vi lyckades så bra så att Skogsbygdens spelare blev så het att hon tog bollen FÖRE vi petat och satte iväg på ett friläge mot vårt mål, alla i vårt lag inkl mig skrek på domarna som blåste av och lät oss lägga om frislaget efter ca 5 minuters diskussion och svaret de hade var att vi "lurade dem" så de inte visste hur de skulle blåsa, snacka om bra variant eller?

Tja de här dråpliga situationerna är det jag kommer på just nu ska försöka berätta några fler roliga eller tråkiga hur man väljer att se på det från när jag själv vart domare men får ta det nästa gång.

Kommentarer
Postat av: Bogge

Det kan inte vara lätt att döma matcher i de lägre divisionerna, men jag kan ändå förundras över den oerhört skiftande kvalitén på bedömningar. Om du minns vår nr. 8 i Torslanda, så kan ju han ibland vara lite eldfängd och därför sitta på bänken för det, men det ska ju inte betyda att en domare ska gå in i en match med förutfattade meningar om spelaren i fråga. Vi hade ofta en speciell domare i våra seriematcher, den sure kallad, som innan en match hotade att vi skulle få börja matchen med fyra utespelare, därför att han tyckte att vår 8 var otrevlig mot honom. Det enda vår spelare sade var hej, men det var tydligen för mycket...

2010-03-27 @ 00:16:50
URL: http://moxmox.bloggagratis.se
Postat av: David

Tjena Bogge kul att höra från dig, så får det naturligtvis inte gå till, hur går det för er nuförtiden?

2010-03-27 @ 10:04:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0