Tisdag börjar innebandyträningen inne.

Tyvärr är några fortfarande bortresta men i dagsläget ska vi ändå vara 12+2, har fortfarande 2 frågetecken så det blir ändå ganska okej uppslutning då 6 återbud på grund av resor. Räknar man då så har vi 20 spelare i truppen 17+3 vilket är en helt okej siffra, på backsidan ser det nästan för bra ut om man räknar antalet spelare och lite för tunt framåt och då pratar jag helt om hur många spelare vi har. Kanske kan det dyka upp någon forward till vem vet.

8 veckor tills seriepremiär, sjukt fort går det varje år och förra året var det galet att premiären var 19 september då det var 3v uppehåll för dam-vm som gick i december. Att sedan serien var färdigspelad 28 februari (förutom 2 matcher som flyttats för snöovädret skull) är för mig sjukt, innebandy kan man hellre köra hela mars och börja någon vecka senare, jag hade gärna sett en seriepremiär en vecka senare eller i alla fall att man kört mer i mars då det nu kommer bli veckomatcher, det är inte optimalt när man har långa resor som vi har. Vi kommer möta Hagfors en onsdag, blir säkert en 30 milaresa på en vardag, gäller ju bara en gång men inte optimalt, blir till att ta ledigt en halvdag får hoppas alla som blir uttagna kan fixa det och vara med.

Sedan funderar jag på vad förbundet vill med serieomläggningen från 4 div 1 till 3 div 1. Visst uppenbart är det ju att få till jämnare serie i div 1, men vi får istället längre resor så det kostar mera för klubbarna. Man tappar 4 klubbar från "elitnivå". Varför inte göra en bättre uppdelning av div 2 istället, tror många förbund har ruskigt ojämn nivå i div 2, rätta mig gärna om jag har fel men tror att om man slagit ihop lite mer närliggande distrikt så hade det kunnat bli bra div 2 serier istället så hoppet till div 1 inte är så stort samt att div 2 vinnarna går rätt upp och inte behöva genomlida ett år efter att ha vunnit sin serie. När jag var tränare för några år sedan så vann Lidköpings damer div 2 3 år i rad, missade kvalet alla gångerna, jag kan bara tänka mig hur kul det var att ladda om igen i augusti för ännu en säsong i div 2.

Vad är målet på damsidan då, är det 2 allsvenskor då? Ja det låter ju jättebra sportsligt men, finns det ekonomi till det? Jag tror inte det i dagsläget, ser man på fd svenska mästarinnorna Balrogs publiksnitt förra året då de var mästarinnor så hade de ju många matcher under 100 pers, hur ska då lagen i serien under kunna fixa resor från norr till mitt och från mitt till söder samt att hur många spelare kommer hålla på utan att få en slant för det. Tyvärr på damsidan lägger allt för många bra spelare av för tidigt så vi får bara yngre och yngre lag tycker jag, de bästa spelarna lägger ju ner många gånger på grund av tidsbrist då man ska jobba/studera mm och helt enkelt inte har energi till att spela på "elitnivå" som jag anser div 1 och elitserien är i dagsläget.

Har också kommenterat det förut med att 4 lag av 12 ska åka ur damernas div 1 mot 1 lag av 14 i damernas Elitserie. Det är ett slag i ansiktet på alla div 1 lag, att de som vinner en 12 lags div 1 inte går direkt upp är stor skandal, totalt respektlöst då faller ju tanken med att div 1 som nu ska vara så bra ändå inte håller för elitserien utan de måste ha till ett kval. Sedan 4 lag av 12 ner, det kommer betyda panikvärvningar som bara den vid juletid när vissa lag märker att de ligger pyrt till, då kommer de värva sönder de satsande div 2 lagen eller få gamla spelare att göra comeback som inte kört någon försäsong mm och de som spelat hela året och krigat varje träning snällt få stiga åt sidan. Tragiskt är det tycker jag men man vet ju att så kommer fallet vara. Även som nykomling kan man inte bara träna på med sitt lag utan man måste lägga upp lite slantar på en eller två toppspelare för att kunna hänga kvar då det är så tuffa streck, tyvärr faller lätt ungdomsutvecklingen lite men det är ändå förbundet som skapat förutsättningarna. Jag hoppas de tänker om i de två fallen med upp och nerflyttning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0