Ny utmaning, damtränare igen efter många år!

Jaha då är det inte så långt kvar då. På måndag ska jag börja mitt nya tränaruppdrag, träna ibk Vänersborgs damlag. De håller till i div 1 och har de sista 2 åren kommit bra till, i år 3a och året före 2a. Det är inte många kvar sedan jag bodde i vbg 99-01 tror det bara är 2 eller 3 sen den tiden men spelet är ändå ganska likt. Det är alltid lika förväntansfullt och lite pirrigt att göra första träningen med en ny klubb. Det tar lite tid att lära sig namnen och lära sig laget och hitta styrkorna och svagheterna så man kan få ihop ett så bra spel som möjligt. Många tränare har sin taktik de kör och låter lagen anpassa sig efter tränaren, jag tycker tvärt om. Bygg taktiken utifrån individerna så du kan få ut så mycket som möjligt av varje enskild spelare.

Kommer ihåg en kul kommentar jag fick från min tränarkollega Mattias Wennbring i danska elitserien (numera förbundskapten för danska herrlandslaget). Att möta Team Århus (mitt lag) är det svåraste som finns, det går inte att kartlägga hur de spelar, vet de själva om det? Jo Mattias, vi visste helt hur vi spelade, den stora skillnaden var att vi spelade zon i en kedja och man man i en annan och hade en kedja som gick på individualism och en kedja som "spelade boll". Vi utnyttjade helt enkelt det vi var bra på och spelarna fick spela det spel som bäst passade dem. Sedan gäller det också att fungera bra i ett lag också, vi hade en grymt bra lagmoral och kul tillsammans hela laget.

Man måste ge mer än man tar, kunna glädjas på bänken åt de andra som spelar för att ha en positiv känsla när man själv får gå in och spela. Jag anser att med en bra lagsammanhållning kan du ta ett par extra placeringar i en serie för alla lag hamnar alltid i någon form av motgång under ett år. Det laget som kan vända sin motgång snabbast är också laget som kommer vinna i längden. Låter solklart tycker många men det har mycket med lagmoral att göra vill jag ändå säga, underskatta inte det.

Så det ska i alla fall bli intressant att börja om med ett nytt lag, en spännande utmaning helt klart, det som gäller nu är att träna laget före Göteborg cup som spelas 1-3 maj och på den tiden lära känna laget börja så smått fila på taktiken med resten av ledarstaben (i dagsläget inte klart än) och försöka hitta bra kedjekombinationer och se vad som ska förbättras individuellt.
Passade också på att se kvalet till elitserien mellan Lockerud ochIBF Göteborg och det är bra så jag kan jämföra skillnaden mellan mitt lag och de som vann sin respektive serie, en sak kan jag säga att Göteborg och Lockerud imponerade inte jättemycket som lag, några enskilda spelare, backen Sandra Svensson i Göteborg och Stina Persson målvakten i Lockerud var de jag tyckte var bäst i respektive lag, men så kanske mina krav är lite höga för jag tränat herrar i många år. Men det är ju också med krav man växer som spelare så det kan ju vara nyttig med det också.



Vänersborgs logotype hämtad från www.ibkvanersborg.se.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Önskar dig lycka till och hoppas du får ihop det drömlag du vill ha..Men det är väl klart att du lyckas med det med all den erfarenhet du verkar ha från dam innebandy

2009-04-06 @ 10:15:59
Postat av: David

Tack, vi får väl se :)

2009-04-07 @ 21:27:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0