Sol och semester närmas.

Snart är det semestertider och om man inte bokat någon resa än så börjar det bli dags. Jag och Lisa ska ta en tripp till Kanarieöarna i juni. En tidig semester har ju sina fördelar, det är billigare att åka då, mindre turister att tampas med, man kommer hem solbränd tidigt på sommaren. När jag tänker tillbaka på de solresor jag har varit på så tänkte jag ranka de resmål jag besökt hittills på lite olika kategorier.

Jag rankar följande med mitt vanliga 1-5 * system.

Upplevelse (atmosfär och hur kul semestern var) Förkortas U
Klimat och strand (värmen och lokal strand) Förkortas K & S
Prisnivån Förkortas P
Mat och dryck Förkortas M & D
Shopping Förkortas S
Hotellstandard Förkortas H


Kanarieöarna, (besökte det 2000 me "Polarn") Det var fint både på hotell och resmålet, trevligt folk, ok pris och god mat. På den resan passade jag och polarn på att hyra mc och åka runt och se mycket av ön och även ta en bergtur med hojarna. Shoppade 2 snygga spraymålningar som jag fortfarande har på väggen och en urkass bärbar telefon.Minnesvärt, träffade flera schyssta kompisar så vi var ett gäng på 7 st som festade o hade kul i 2 veckor. Efter att jag köpt en Engelsk landslagströja med Michael Owen så blev vi Scandinaver (svenkskar & norrmän) utmanade av ett gäng engelsmän i 45 års åldern. Matchen slutade som tur va oavgjort 6-6 inför en publik på 75-100 pers som ivrigt hejade på och det var bra stämning efteråt. Matchen i sig varade väl inte mer än 25 minuter men det var nog i 30 gradig värme mitt på dagen. Detta är den helt klart bästa resan jag varit på.

U ***** K & S *** P **** M & D ***** S **** H **** TOTALT: 25 AV 30

Cypern, på Ayga Napa (besökte 1998 med Freddan och Jonas "Rödis") var det fest och åter fest som gällde, det var mest ungdommar som var där och vill man ha party så är det ett bra ställe att åka till. Nessebeach är den finaste strand jag varit på, en megafin sandstrand. Shoppade min plånbok med (Chelsea tryck på) och en klocka (med delfiner på). Minnesvärt, träffade några galna engelska killar som bara drack ren sprit och efter en klunk tog en bit vit bröd och doppade i vatten och åt av.

U *** K & S ***** P *** M & D **** S *** H *** TOTALT: 21 AV 30

KOS GREKLAND,
(besökte 1996 med Jussi och 2 till) Var där i 2 veckor och tyvärr åkte jag på feber och var sjuk i 30 graders värme i några dagar och det gjorde min resa lite sämre men jag hade ändå en bra vecka. Fina stränder och sjukt partyliv, vi bodde på ett riktigt risigt hotell, det klart sämsta jag någonsin bott på, Maten bestod mest av Grekiska Gyros medhavd tonfisk och pasta på grund av att på den tiden var ekonomin hårt ansträngd. Shoppade bl a 2 ursnygga klänningar till en tjej jag var grymt förälskad i samt en del telefonkort för att ringa henne, ett tips det är mer kul att åka till Kos om man inte är förälskad/kär i någon där hemma. Minnesvärt, grymt goda mackor med "allt på" som kvällsmat var standard.

U *** K & S **** P *** M & D *** S **** H * TOTALT: 18 AV 30

Rumäninen (Besökte 1994 med Jocke och hans familj) Var min första solsemester, vi bodde på ett hotell som låg på stranden och det var sjukt bra. Rumänien på den tiden var ett fattigt land med mycket tiggare som tyvärr drog ner humöret lite men i övrigt ett jättefint område med ett gäng hotell som låg vid en fin sandstrand vid Svarta havet. Var och shoppade lite i staden Costanca som var 40 min livsfarlig taxifärd därifrån. Det var grymt billigt en flaska vin gick på ca 10-15 kr och en halv liter sprit 15-20. Shoppade en del parfym och (pirat) kasettband (tänk att man hade det fortfarande då). Minnesvärt, Jocke hade en skjorta som en norsk kille på grannhotellet tyckte var så snygg så han fick låna den mot att vi fick låna hans stereo, haha snacka om sjukt. Ett tips ät inte pizzza där, de var inte goda bara hårda och tjocka.

U ***** K & S **** P ***** M & D * S ** H ** TOTALT: 19 AV 30

POROS GREKLAND
(Besökte 2004 med Eva). En Ö som ligger 45 min båtresa utanför Aten. När vi var där så höll dem på att fixa i ordning stranden så för oss blev det poolen. Fint hotell och trevliga människor men inte så kul resmål i övrigt för det fanns inte något direkt att göra där. En liten stadskärna som låg vid hamnen med några få affärer och med Euro som valuta var det ganska dyrt. Ett ställe som det räcker att åka till en gång.Minnesvärt, Jag och en Göteborgskille gick och tränade på gymmet och de Grekiska tjejerna som jobbade där ville verkligen att vi skulle betala för massage, och vi bara skrattade åt dem när dem inte gav sig. Undra vad den massagen innehöll haha.

U *** K & S ** P ** M & D **** S * H **** TOTALT: 16 AV 30

MARMARIS TURKIET (Besökte med Jenny 2005) Vi bodde faktiskt lite utanför Marmaris, närmare bestämt Ichmeler. Detta blev en mindre bra resa tyvärr för när vi landat på fredagskvällen började jag få feber och ont i halsen det drar ner upplevelsebetyget. Jag fick värsta halsinfektionen och hade hög feber i 4 dagar och var väl inte världens roligaste resesällskap. Men jag blev bättre och fick i alla fall njuta lite av det fina vädret. Det var mycket shopping och många försäljare som skulle tjata och när man inte köpte så blev de griniga, tyvärr så var det lite för mycket sånt tycker jag även om den kulturen är sån. Vill man ha mycket sol och bad så är det ett bra ställe att besöka, i själva Marmaris så är det ett bra nattliv. För mig personligen känns det bra att ha besökt Turkiet en gång, jag kommer nog inte åka dit igen men man ska aldrig säga aldrig. Minnesvärt, grymt god glass som jag käkade för min svullna hals med pistage och air-condition skulle bara funka efter kl 19 men det var något fel på vår så hotellkillen fixade den så den alltid funkade och det räddade mig som låg och var sjuk för det var grymt vart där nästan 40 grader på dagen . Shoppade fotbollströjor till mig(Crespo i Chelsea) och en tröja till Jenny i födelsedagspresent.

U ** K & S **** P **** M & D *** S *** H **** TOTALT: 20 AV 30

Avslutar med en bild på Gran Canaria by night. Hoppas ni blir semestersugna nu.

image14

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0