Ligacupen i innebandy, en kul nyhet men tänk om!

Ligacupen en kul idé men tänk om man gjorde så här istället, kunde det blivit bättre?

Läste att alla Elitklubbarna + 4 div 1 lag skulle få vara med i den, alltså 16 lag.

Men varför inte våga göra den till en officiell "Svenska cupen". Där kunde lag från div 4 kan vara med och kvalspela sig in i cupen t ex via senior DM. Undanta då Elitserielagen och div 1 lagen ur senior DM. DM har den senaste tiden i Västergötland varit helt död och oseriös. Skulle det ligga en morot där att lagen från div 2 och neråt kan fightas om att nå finalen och där finallagen får komma in i cupen där alla Elitserielag och div 1 lag (de som vill anmäla sig) redan är seedade. Tänk för en satsande div 3 klubb t ex IBK Vänersborg som enligt mig skulle ha en realistisk chans att nå en final i DM i Västergötland få ordna en hemmamatch mot t ex Pixbo, det skulle troligtvis göra ett uppsving för innebandyn i stan där och dra 1000 pers på läktarna och öka sponsorintäkterna. Självklart får man ju dela upp cupen geografiskt så att det inte blir långa resor förrän i en eventuell kvartsfinal eller liknande. Det skulle också bli en otrolig chans för unga lovande spelare i lägre divisioner att visa upp sig mot bra motstånd och kanske kunna bli upptäckta.

Men framför allt göra innebandyn mer het, innebandyn har mycket att lära av t ex fotbollen, där de har en grym Svenska cup t ex.

Detta är inte något direkt genomtänkt förslag mer en spontan tanke om hur det hade gått att göra bättre och mer kul för publik, spelare och föreningar.

Kom gärna med bättre förslag om ni har något ni tänker på, så ska jag publicera dem, våga gärna skriva era namn också, det blir mer trovärdigt då.


Kommentarer
Postat av: Dusan

Svenska cupen är INTE het, har aldrig varit och kommer aldrig att vara het.

2007-05-25 @ 10:38:47
Postat av: Johan Sjöstrand

Hej David, måste hålla med Dusan. Svenska cupen i fotboll är mest ett publiktfiasko där de allsvenska lagen sällan eller aldrig ställer upp med bästa laget. Visst ett och annat bonnalag dra lite folk när DIF, IFK eller MFF spöar upp dem 11-0. Dessutom har vi haft en Svenska cupen i innebandy och det var ju innebandyns sämsta idé någonsin, inte ens vinnarna brydde sig. Nej, jag tror inte på varken ligacupen eller svenska cupen, fler omgångar i serierna i stället.

2007-05-26 @ 07:31:11
URL: http://blogofinnebandy.blogspot.com
Postat av: David

Ja jag håller ju med er i och för sig men, Svenska cupen i fotboll är publikmässigt en fest för smålagen och det är lite det jag vill komma åt. Jag var själv och såg IFK Göteborg besöka min hemstads lag Holmalund och då var det ca 3000 pers och grym fest. Att små innebandyklubbar kunde få vara "kungen" i stan för en dag. I Norge där jag bodde har dem fått till en bra cup i fotboll som avslutas med ett fullsatt Ullevaal i Oslo. Det enda som behövs för en innebandycup i Sverige ska slå igenom är en fet prissumma så blir det prestige. Vet inte hur det var förra gången med Aftonbladet cup, men den satsningen var väl bara en säsong, man kan ju inte ge upp efter en säsong, det tar ju tid att bygga upp något menar jag.

2007-05-26 @ 09:09:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0