Vad är framgång?

Kom att tänka på en sak när en anonym person slängde lite skit mot mig på christians blogg, ja de som alltid slänger skit är ju alltid anonyma för att när man är ute i hallarna är det aldrig någon som vågar säga något direkt, kanske är så det fungerar, det roliga är att innebandyvärlden är så liten så börjar man prata med lite folk och lägger ihop 2 o 2 så fattar man ändå oftast vem det är som har skrivit grejerna och så är det i detta fallet.......
 
Hur mäter man framgång i innebandy? Måste man ha lyckats vinna något sm-guld? Mitt svar är nej, jag tycker personligen att man kan nå stor framgång med att tex vara ungdomstränare och utveckla unga talanger och att framgång inte alltid ska mätas i hur många medaljer man har runt halsen utan vad man fått ut.
 
Det roliga är att fler tänker som jag, i alla fall när de utsett årets tränare sista åren i SSL ifjol om jag inte minns fel så fick Dalens finske tränare priset, mycket välförtjänt då laget nådde SM-final med en trupp som inte var i närheten av lika vass som Storvretas och Faluns, men de fick ihop det bra ändå. Har för mig om jag inte har helt fel att året före gick det till Tyresö Trollbäckens tränare då de överraskade mycket som nykomling.
 
Jag kan tycka att en framgångsrik tränare inte ska bedömas i antal sm guld, varför det då? Jo för det handlar mycket om att komma till rätt klubb också och få rätt förutsättningar.
 
Tar några exempel nedan från ifjol.
 
Dalens tränare tog laget till sm final och var enligt alla experter knappt ett slutspelslag. Det räknar jag som en grymt bra insats.
Storvretas tränare fick ett dukat smörgåsbord men fick inte ut något imponerande alls trots 500 000 kr guldklimpen så hade de problem mot ett Granlo med i princip bara en stark förstafemma och resten av spelarna som inte hade gått in på 3 femmor i Storvreta. Mitt betyg, dålig insats.
 
Helsingborgs tränare då, Kent Göransson, hade fått ett bra lag på pappret som de investerat mycket pengar i, de missade slutspelet och enligt mig en dålig insats.
 
Pixbo med David Jansson, åkte ut mot Falun i semin, såg sista semin live o tycker han gjorde det bra även om han inte vann något, enligt mig en bra insats.
 
Sist men inte minst, Faluns tränare Lundmark gjorde det bra som vann absolut, men var han bästa tränare för det sett under hela säsongen och sett till förutsättningar, nej men guldet kan ingen ta ifrån honom. :)
 
Kan själv räkna lite på mina egna tränarprestationer, visst blandad nivå allt från Elit i Danmark o Norge till div 6 herr. Har 2 bronsmedaljer 1 från vardera land och det var fina säsonger men har flera andra säsonger som tex med Fröjereds damlag för 3 år sedan, vi var nykomlingar i div 1 med ett ungt lag som i princip bara 3-4 spelare varit på den nivån förut, vi hängde kvar på en 8e plats av 12 lag, riktigt bra ändå anser jag då vi tappade 2 ordinarie spelare på försäsongen pga korsbandsskador. Tycker den prestationen är bättre än när jag kom 3a med Vänersborgs damlag året före faktiskt då vi i Vänersborg hade en rätt bra trupp, kanske var 3-5e bästa truppen i serien skulle jag gissa på.
 
En annan prestationen jag gjort som tränare som jag är mycket nöjd med är när jag tog över en nykomling som precis gått upp i nuvarande div 2 och vi kom på en andraplats trots att vi av flera experter tippats att åka ur. Det jag vill komma till att även om en tränare vinner någon medalj eller liknande så behöver han/hon inte vara en bra tränare för det utan det är en bättre prestation när man lyckas med den lilla klubben utan de stora resurserna, men tyvärr ser folk bara till resultat oftast. Är samma sak inom fotbollen där finns det också många exempel ett ganska klart är ändå att Manchester City vann ligan för 2 år sedan, jag personligen tycker inte det var någon jätteprestation då de köpt toppspelare i flera år och hade den klart starkaste truppen. Detsamma med Juventus i Italien, överlägset bästa truppen och de vann ligan lätt, och även med PSG i Frankrike.
 
Nej jag anser att de bästa tränarna är de som lyfter mediokra lag på pappret o gör dem till bra lag, 10 gånger svårare att göra det. Om det är på elitnivå eller div 2 spelare inte någon roll alls, det handlar om utvecklingen man gör med sitt lag.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0