Viktiga 3 poäng för Fröjered mot Vänersborg.

Cirka halva matchen hann jag se innan det var dags att lägga barnen, matchen började relativt avvaktande och inget av lagen ville gå bort sig kändes det som. Det luckrades upp lite mer ju längre matchen gick och både 1-0 och 1-1 var lite petamål framför kassen. 1-2 målet var snyggt, Vänersborg utnyttjar ett bolltapp i mittzon och Belinda Johansson tvekar inte utan bara smätter upp bollen i nättaket bakom en chanslös Amme. Sådana avslut man vill se, ingen tvekan utan bara bom in med skiten bara.
 
Efter första perioden tycker jag att gästerna Vänersborg såg bättre ut för de tog rejälare avslut och de är mycket väl pålästa om hur det ska utnyttja Fröjereds misstag. I Början av andra så gjorde Fröjered ett snyggt 2-2 mål, jag såg inte hela sekvensen då jag höll mina barn lugna (vilket var svårare o svårare ju längre matchen gick) men det var ett kanonskott av Anna Nordmark i alla fall. Efter målet fick hemmalaget engergi och tryckte på och Sofie i Vänersborgskassen gjorde bland annat en trippelräddning (kan ha fått hjälp av en back som täck också) men när ett lag ligger på och inte gör mål så sticker oftast det andra upp och gör mål vilket exakt hände. Vänersborg hade en jättechans när Bodin missade men bollen hamnade istället hos Ximena som hittade Belinda som petade in bollen i tumultet framför mål och viktiga 2-3 till Vänersborg istället. Efter det målet tog gästerna över som fick energi och det sista jag såg i matchen var att Ximena dundrade in 4-2 relativt enkelt utan att någon i hemmalaget störde henne, ett klassavslut var det också rätt upp i nättaket.
 
Fröjered fick in psykologiska 3-4 19:48 i andra perioden och det måste varit ruggigt skönt att gå in i pausvilan och känna att man verkligen är med i matchen.
 
Jag kan tänka mig att det målet gav energi hela pausen för redan i första minuten i tredje smällde Annie Storm in kvitteringen till 4-4 och där svängde garanterat mentala övertaget över till Fröjered.
 
Linn Johansson gjorde 5-4 och efter en timeout från Filipsson och troligtvis order om full fart framåt, så kontrade Fröjered in 6-4 någon minut senare och med 17 sekunder kvar tog Löfborg i Fröjered timeout och 2 sekunder senare smällde Vänersborg in en av sina fina varianter in ett mål och då 6-5 med 15 sekunder kvar. Det var knappt så man vågade kolla på skärmen för flertalet matcher denna säsongen har det skitit sig i slutsekunderna men det blev inga fler mål och Fröjered tog andra segern denna säsongen och 3 mycket viktiga poäng. Vänersborg ligger på rätt sida strecket men är indraget i striden om div 1 platsen nästa år.
 
Jag hoppas och tror båda lagen klarar sig kvar men det hänger på att de båda inte får skador på fel spelare då båda lagen har ca 10 riktigt bra spelare men sedan är det relativt tunt och kännbart när folk saknas.
 
Då Fröjereds bästa period kom när jag gått så har jag svårt att ge några individuella beröm utan ger istället lite till Vänersborg som var riktigt kul att se då jag inte sett dem på ett tag.
 
Summering då!
 
Det jag kände och flera andra jag pratat med var att Vänersborg hade rejälare avslut, det är "all in" om man pratar pokerspråk medans hemmalagets skott är kanske 60-70 %, kan vara lite mentalt att man själv inte tror själv att man ska göra mål och då inte fullföljer helt. Svårt att säga men jag vill efterlysa mera killer instinct hos Fröjered tjejerna på avsluten, sen behöver man ju inte ta i så man skjuter över varenda gång heller......
 
Jag har hyllat gästerna mycket nu och det förtjänade dem men en sak tänkte jag på, det såg faktiskt rätt så otränat ut på sina håll och flera spelare såg riktigt trötta ut redan efter halva matchen. Kan vara så att några vart lite småsjuka osv men jag tror Filipsson inte får glömma av fysträningen speciellt när de inte kör på mer än 2 femmor. En spelare de borde få igång ordentligt är Erika Sjöberg, såg direkt i hennes byte att den tjejen har känsla och rörde sig bra, förmodligen spelade hon minimalt för hon vart skadad men henne tycker jag visade klass direkt, sparkapital helt klart där.
 
Hos gästerna vill jag i alla fall berömma följande.
 
Hela kedjan med Belinda, Bodin och Ximena var en fröjd att se, väggspel och fina kombinationer och livsfarligt varje gång i princip de var inne, det märktes att de spelat många matcher ihop för de behövde inte alltid snacka utan visste vart de var, sådant tycker jag är viktigt att behålla kontinuelitet i kedjor och där har Filipsson fått ihop en riktigt bra kedja, den andra tyckte jag såg riktigt trög ut faktiskt så där har de något att jobba på..
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0