Kort seriesummering!

Då jag redan skrivit om seriesummeringen i div 1 södra så behöver jag inte gå in så mkt mera men vill ändå skriva något kort.


Årets vinnare. Warberg, de hade årets starkaste trupp och de levererade i år även om det blev en formsvacka så redde de ut stormen och vann rättvist.

Årets överraskning, SödraDal, de kom 8a ifjol och hängde precis kvar och var med i guldsnacket länge, kan de bredda truppen så kan de säkert vinna nästa år.

Årets start, Älvstranden med 7 raka segrar, sedan hände något de förlorade 3 raka och när de förlorat serieledningen så blev de inte något guld för Göteborgslaget. De hade dock ett guldläge som enda div 1 lag när IBF Göteborg dragit sig ur om man inte räknar Pixbos organisation och där vill inte alla spela så de borde kunnat bygga ett kanonlag. Frågan som alltid när det handlar om daminnebandy är finns det pengar för en satsning på damsidan för att utmana Pixbo i Göteborg, mitt svar är nej det tror jag inte vi såg ju alla hur misslyckat Challengers blev på damsidan, en totalflopp då de hade ett kanonlag på pappret men inte levererade några resultat att skryta med.

Årets flopp, jag kan inte direkt hitta någon flopp, att Östra blivit av med många spelare och inte lyckats få ihop ett lag är ju i sig en flopp men det är svårt att leva på att värva spelare utifrån hela tiden, det dem borde göra är att bygga upp en klubbkänsla och satsa på sina egna unga spelare i div 2. Ale tog minimalt med poäng men jag är inte överraskad, den regionen har inte vart bra på många många år och det finns för få spelare som håller måttet. Tror inte Sportlife kungälv får det så lätt i div 1 heller om de inte får loss massa bra spelare utifrån även om de för några år sedan hade några bra unga spelare så är div 2 innebandy flicknivå fortfarande.

Årets stora flopp är som vanligt Kval när man vinner sin serie och att 4 av 12 lag åker ur, vem vinner på det? Ja inte daminnebandyn i alla fall, släng ut Karlstad och Jik direkt, har de inte vunnit fler matcher så hej då och låt Gävle, Linköping och Warberg får chansen direkt. För spänningens skull låt 4e sista i dameliten kvala mot 2orna i varje div 1, må bästa lag spela i eliten året efter, det hade gett en enorm krydda på serierna i div 1 då seriesegrarna vart klara ett tag men kriget om andraplatsen hade vart enormt kul att följa.

Årets Rookie vill jag ge målvakten Sofia Skyberg i Ale, jag hoppas hon lämnar klubben och spelar i div 1 nästa år, kanske något för Sportlife eller varför inte Vänersborg som söker efter en målvakt om de nu går upp vilket de bara ska göra. Där hade hon och Sofie Karlsson kunnat konkurrera och sporra varandra. Stannar man i div 2 tappar man i utvecklingen helt klart.

Årets poängdrottning, Angelica Högberg i Fröjered, kul att det lossnat ordentligt för Angelica trots en rygg som inte alltid vart helt hundra, vet ifjol att hon besvärades mkt av den, fler borde inse att det är inte viktigt att alltid skjuta hårt utan träffa mål i första hand för hennes skott går i princip alltid på mål eller i mål. Man ser otroligt många forwards som blundar och skjuter allt vad de kan och missar otroligt mkt öppna lägen.

Årets domare i serien, ja jag har ju bara de matcher jag själv sett att gå på men jag gillade Thomas Andersson från Bohus och Johan Hällgren när de dömde Fröjered mot Älvstranden, matchen flöt på bra och de gick in och tog det som behövdes. Måste säga att det var överlägset den bästa dammatchen jag sett på många år, vet att det finns en match som konkurrerar med den och det var när jag tränade Vänersborg och vi mötte Pixbo borta och vann med 8-6 i en grym match i högt tempo och mkt snygga mål, kanske inte tränarnas matchbild de vill ha alla gånger men enormt underhållande matcher med mkt chanser.

Årets nykomling, ja Kalmarsund gjorde det bra och var även tippat rätt högt av mig inför säsongen.

En kul säsong måste jag säga, har vart kul att följa den, många heta matcher men tyvärr var det inte så spännande då det avgjordes rätt så tidigt både vilka som i princip skulle åka ur och vilka som skulle vinna.

Nu blir det att ladda för kval för Warberg, Gävle, Linköping och Jönköping, tips kommer imorgon, måste reka lite först.


Kommentarer
Postat av: kul

kul läsning..klurigt att se Kalmarsund som en nykomling när halva laget spelade i samma serie året innan. men det går ju att vända å vrida på :) Tycker de borde kommit något snäpp upp till med den truppen de besitter jämfört med tex Fröjered, Pixbo Hovshaga och lagen i den regionen

2012-03-20 @ 22:37:59
Postat av: David K

Ja du har rätt i det, men laget är ju i alla fall nytt och Färjestaden kommer från div 2 så jag räknar dem som nykomling. :)

2012-03-21 @ 08:35:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0