Domarsnack igen!

Det är inte att tala om någon sågning av domare eller något utan en öppen fråga till alla er som brukar läsa här, skulle väl tippa att 95% av er brukar kolla på innebandy, spela eller va tränare osv.

De "nya" domardirektiven är att domarna ska vara mkt mer nära spelet nu än tidigare. Visst ska de va snabba att visa vart frislagent ska vara osv men de kan faktiskt prata med spelarna, det går fortare än att springa fram o visa, sedan i defensiv zon behöver ju inte domaren bakom mål vara ivägen, han kan kliva över sargen så man kan sarga bollen till sin backkollega eller upp i planen. Nej kära domare, håll er ur vägen som förr i tiden då hoppade man alltid över sargen när spelet var nära för att inte stå ivägen.

Vad tycker ni därute, är domarna mer ivägen i år, spelare som publik.

Då en del kommentarer kommer om domarna ska jag också säga att jag tycker nivån från match till match är för stor som en tjej skrev i kommentaren men många domarpar är riktigt bra och vågar tillåta kamp. För 2 år sedan var det mkt struligt men ifjol var det mestadels bra och jag hoppas det blir ännu bättre i år även om det börjar lite sisådär med lite för mesig nivå stundtals.

Kommentarer
Postat av: Irriterad coach

Visst är domarna mer i vägen nu mera.I Västergötland beror det ändå väl mest på att de är så dåliga så de inte hinner inta rätt plats eller att de är så fysiskt urusla så de inte orkar löpa omkring,som exempelvis i division 2 och 3.För mycket clowner på planen med pipan i munnen.En del blåser så högt så de skämmer ut sig,andra kan inte reglerna och massa på fel plats.Västergötlands domare har heller,de flesta i alla fall, ingen feeling alls.Och så dålig domarkvalité som det är nu har jag fan inte sett på 10 år i våra serier.Uruselt var ordet!

2011-10-30 @ 22:21:57
Postat av: Söderifrån

Hej!ville bara säga att det är mycket rolig läsning på din blogg.Ser att en del kritiserar era tips inför matcher och menar att ni har dålig koll,tycker tvärtom.Fortsätt tippa och skriv inför repotage.MYCKET trevlig blogg

2011-10-31 @ 14:11:31
Postat av: Sofie

Håller helt med dig angående att domarna faktiskt varit mer i vägen under den här säsongen. Visste inte om det nya direktivet, men det förklarar varför de lyckas stoppa en och annan kontring för att de helt enkelt inte hunnit undan...



Sen tycker jag att Svenskan borde jobba med att försöka få en jämnare nivå på domarna. Bra eller dåliga så kan vi ju konstatera att det är sjukt svårt att gå från en match där domarna blåser för allt, till nästa där domarna i princip tillåter slagsmål på planen. Det finns bara en regelbok men alla tolkar den ju väldigt olika. Vi kommer aldrig få alla att döma lika, men att minska spanet mellan extremfallen känns inte som en omöjlighet.



Sen är ju klart att domarna får utstå extremt mycket skit från spelare, ledare och publik och att vi ska vara tacksamma för att det finns såna som vill bli domare men... Domarna är ju oftast dom enda på planen som får betalt för vad dom gör(om vi bortser från SSL och Elitserien där någon form av ersättning är vardag) så då borde man väl kunna ställa lite högre krav på dem.. ?

2011-10-31 @ 19:00:31
Postat av: David

Sofie, ett problem är att det är svårt att rekryera unga domare, alla innebandyspelare kan ju inte nå elit så de som inte vill satsa i 16-17 års åldern som ändå har spelat några år är dem vi ska satsa på att utbilda till domare. Hade några killar jag kände i göteborg som var i den åldern o dömde. De var riktigt bra domare och hade dömningen som extraknäck och fick in lite goa pengar o slapp jobba på sommaren, synd att inte fler unga upptäcker det. Det med jämnheten handlar mkt om resurser och coaching, i vårt distrikt västergötland har problemet vart att vi inte lyckats rekrytera unga domare och då vi gjort det har vi inte coachat dem rätt så de tyvärr slutat. Något jag själv påpekat för många år sedan men ingen tog det på allvar tyvärr. Jag erbjöd mig själv att bli ungdomscoach för domare men fick inget gensvar tyvärr och ändå har jag en hygglig erfarenhet från tränarbiten och domarbiten utan att skryta på något sätt.

2011-10-31 @ 23:53:17
Postat av: David

Tar ett svar till på det du skrev Sofie. Att det är ojämn nivå i damserierna är tyvärr ett problem. Laget som vinner serien ska ändå kvala till elitserien, högsta serien i världens överlägset bästa liga. Dock har vi vissa matcher en flicklagsnivå på domarna då de tror att vältränade tjejer går sönder om de stöter i varandra axel mot axel. Tjejer tränar lika mkt som killar som spelar i div 1 så varför ska killar på den nivån få spela tufft o inte tjejer har jag alltid frågat mig, nivån mellan olika domarpar är hårresande, för 2 år sedan var det ännu värre än i år men senaste matchen jag såg mellan fröjered och ale var det mesigt igen, ta slagen men tillåt kropp det vill nog alla som spelar i div 1 kan jag tro.

2011-10-31 @ 23:56:42
Postat av: Jonas

Visst är det samma regelbok sofie men om du läser den så kommer du märka att man måste använda den med sunt förnuft därför det blir skillnad mellan domare och domare. några exempel: de skall vara straff om du blir stoppad ojuste vid en målsituationen ( målsituationen kan vara skott från backplats.. hade inte funkat ) Enligt boken skall det vara utvisning vid alla slag på skaften, Vilket kommer resultera i att vi kommer landa på en 20 slagutv och en 20 straffar per match.. funkar inte rioktigt så.. Sen finns de inget nytt direktiv som säger att domarna skall vara ivägen för spelarna.. Positionneringen ändrades för flera årsedan och det upp till alla domare att hitta en position där man inte påverkar spelet men ändå är i närheten av det.. Givetvis skall man ställa krav på domarna men man göra tillsammans ca 500 - 800 beslut per match och givetvis blir de fel ibland... stora som små..

2011-11-01 @ 21:40:19
Postat av: G

Jo David, det är faktiskt ganska låg nivå på våra domare tycker jag. Det har verkligen gått bakåt !

De står ivägen och kan inte regelboken m.m...... Tycker att det måste tas ett ordentligt grepp om domarfrågan och lyfta dem lite. Vi är ju i behov av dem och jag har stor respekt för domarna eftersom som någon annan skrev här att de får ju ordentligt med stryk för sin uppgift. Tycker dock de får stå får det också för I alla fall jag ger dem positiv kritik när de förtjänar den......

2011-11-02 @ 13:52:24
Postat av: Sofie

Till jonas.



Jag säger inget om att det blir fel i bland, stora som små, enskilda beslut kommer alltid tas som är fel, det gör vi spelare på planen också.



Men problemet kvarstår att det finns dom som dömmer 20 utvisningar på match för slag på skaft och så finns det dom som inte tar ett en enda utvisning för samma siutatuiner. Hur ska man som spelare veta vilken nivå man ska lägga sig på när det är så? Man kan aldrig få alla att dömma lika, men man kanske kan få domare att dömma MER lika.



Jag tror att om man tex coachar och hjälper domarna att hitta en jämnare nivå och förstå vilket nivå som passar vilka serier och kanske titta mer på varandra för att tolka situationer mer lika så skulle det gynna sporten. De jobbet ligger ju självklart på förbundet att få ett system med mentorer, coacher, feedback, möjligheter osv som funkar. Samtidigt som spelet utvecklas måste ju förbunder jobba på att utveckla domarna. Det är ingen kritik mot domarna i serien, som jag tror gör sitt absolut bästa, utan snarare en känga till förbundet att jobba mer med frågan.



2011-11-02 @ 16:27:15
Postat av: David K

Absolut "G" du har ju rätt i det du skriver, men någonstans i innebandyns utveckling har vårt distrikt stått still, då vi inte haft någon direkt domarcoaching på många år. De som suttit som domarobservatörer har inte haft kunskapen att kunna coacha upp domarparen så mkt som behövs tyvärr och stoltheten att ta hjälp av andra distrikt har satt stopp för vår utveckling. Jag har gått 2 domarkursen med Göteborg och det var ljusår jämfört med våra kurser i Vara. Tragiskt men sant.

Vad det gäller dam div 1 så är det coaching av domare och jag vet att förbundet jobbar på. Tyvärr har de kanske vart lite för snälla att släppa upp vissa par pga att de vart just tjejer för att visa att vi har tjejer som dömer. Det finns bra tjejdomare men också vissa som inte vart redo för att döma på den nivån och det är många tränare som sagt det.

2011-11-02 @ 22:30:09
Postat av: Jonas

Du har helt rätt i många saker där Sofie,



Jag tror att det viktigaste är att man får domarparen att hålla samma nivå i en hel match är viktigaste.. Sen om det är som vi pratar om 25 utv eller 0 utv så är det ändå i nuet man är..



Vi har observatörer som kollar på domarna några gånger per år där dom hjälper domarna att hitta verktygen för att bli mer lika varandra. Men det är många.. Tror snarare att vi bör sträva efter att domarna blir mer lika inom paren så att det blir en jämn bedömingsnivå i VARJE match så det inte går berg och dalbana för då blir det ruskigt svårt att spela... Precis som domare kan spelare anpassa sig relativt fort med vad som är tillåtet och ej i en match...



Jag är själv domare på relativ hög nivå och " coachar " domare i H2 och D2 så förstår mycket väl hur du tänker och känner. Och givetvis har " coacherna " visa punkter som dom vill att paren skall agera lika dant på men det skiljer så mycket från match - match ( pratar av egen erfarenhet ) att iallafall jag lägger ofta nivån på hur lagen beter sig som t.ex klarar båda lagen högre nivå? Blir det bättre flyt och stämning?, Allt jag gör är vad jag tror skall gynna matchen i sin helhet.. Men givetvis har jag inte alltid rätt !



David : Skoj att du ser positivt på oss i gbg :)



Intressant!!

2011-11-03 @ 00:47:25
Postat av: David

Jonas givetvis är det viktigaste att nivån i samma match är likadan och att båda domarna tar för samma saker (har samma nivå), det jag hoppas på är att nivån inte är för mesig bara för det är tjejer. :) vi som kollar på matcherna vill kunna se kamp och tjejerna som spelar tror jag inte vill ha avblåsningar för skitsaker och mkt hack i spelet. Dock måste man ju bestraffa när det är fult spel såklart. Sen måste man ju även som spelare kunna anpassa sig efter nivån men den ska inte vara för olik från match till match som Sofie tidigare skrev.

2011-11-03 @ 13:29:18
Postat av: Jonas

Håller fullständigt med.. När jag själv agerar på plan så tar jag ingen skillnad på dam och herr innebandy.. Men tror att vi kommer leva i problemet.. Även om dom kommer direktiv vad för utv vi skall ta ( spelförstörande som ett exempel ) men ger vi 10 par samma direktiv där dom skall printa ner hur dom ser på det kommer vi minst ha 8 olika svar.. Men givetvis hade jag gärna sett att alla blåser för samma sak.. Tror dock det kommer bli svårt att forma så många individer med dom regler och tolkningar vi har att bli lika.. Men ni har en poäng och jag har full förstålese för eran åsikt!

2011-11-03 @ 14:12:20
Postat av: David

Gött snack Jonas. :)

2011-11-03 @ 18:30:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0