Var är profilerna!

Gamle Koppen www.koppen.blogg.se har dammat av pennan och skrivit ett inlägg och när han skriver brukar han ha något viktigt att säga och oftast är han förbannad på något. :)

Han ställer sig frågan var är de svenska profilerna i innebandyn SSL? Jag tänkte till lite och han har ju helt rätt ju. Det snackas ingen innebandy längre bland kidsen som det gjorde förr då folk ville lira som Jihde, Kronstrand, Kohonen och gubbarna. Nä nu finns det inte några profiler på samma sätt trots att vi nu har en nätsida som vi inte hade förr (innebandymagazinet), då fick vi en papperstidning varannan månad eller något sådant där man kunde läsa om stjärnorna och man kunde startfemman i de flesta SSL lag eller Elitserien som det hette på den tiden, man hade koll på att Dalens målvakt stod upp mkt och var intresserad av det mesta som elitkillarna gjorde. Numera kanske vi får för mkt info om massa grejer och serier på sidorna att de "Bästa" glöms av lite eller att ingen orkar göra matchreportage som är kul att läsa. För vem somnar inte åt spelar betygen som ibland är lite "sådär".

Vet att det handlar om resurser osv men i många tidningar bevakas ändå dem lokala lagen mycket bra och det finns kunniga skrivbenter, som t ex Gotland, Umeå, Varberg, Karlstad, Jönköping. Tyvärr läser nog bara de lokala om det, man skulle ordna någon form av innebandysida där man kan lägga in reportagen från diverse tidning som skriver om tex SSL och Allsvenskan där de som är intresserade kan kika, visst lite står på innebandy.se men det kan stå något om t ex Hagfors damer i en match som var 1 månad sedan, inte så hett direkt att läsa om det när de spelat 2 matcher efter den matchen.

För ärligt talat, hand upp ni som kan nämna SSL 1a målvakter, jag kan inte det i alla fall. Sjögren i Warberg, Ramsin i Täby och Klintsten i Storvreta, resten har jag ingen aning om faktiskt, jo Jansson i Mais då men det är fusk då det skrivs i lokala blaskan om mais ibland.

Fråga 2, vem leder poängligan i SSL nu? Svara på det ni som kan utan att kolla innebandy.se  Förr hade man järnkoll på om Kohonen eller Jihde låg först. Nej det är en mer profillös SSL vi har trots att vi har så otroligt mycket spelare, visst TV sändningarna har inte börjat än, förr visade de inte en enda match på tv så det kan vi inte skylla på. Trots allt så får vi ingen innebandy i sporten på kvällarna, hellre visa någon skitmatch i euro league eller några bilder från golfen (uuuuh vad spännande).

Koppen ställer sig frågan vad hände? Bra fråga, innebandyn har tappat och varför kan man undra, även livepubliken sviker här o var stockholmsderbyt mellan AIK och Täby borde vara lapp på luckan 30 minuter före matchstart drog väl bara knappt tusen pers om jag kommer ihåg rätt sist de möttes. Vad är problemet i Sveriges största distrikt med hur mkt innebandyspelare som helst, vill ni inte se de bästa spela och lära av dem? Har innebandyn blivit för tråkig, är lirarna borta? Frågor inte jag kan svara på men frågor man bör tänka över.

Tycker det är kul att i lilla Tidaholm där jag bor med några tusen invånare så kan innebandyklubbens damlag dra ca 200 pers på sina hemmamatcher, det är kul. Caperio Täbys herrar har ett snitt på runt 600 pers, bara deras egna undomslag borde ju kunna dra 300 lätt varje match, sedan borde ju folk kunna ta pendeltåget en halvtimma eller vad det kan ta för att se de bästa i världen lira. Tänk er om Barcelona hade lirat fotboll 30 minuter bort mot Real Madrid, hade folk skitit i det då? Knappast va. Pixbo mot AIk drog under 600 pers, pinsamt dåligt i en stad som bara har 1 enda elitlag i innebandy på herrsidan.

Har vi blivit bortskämda i Sverige eller vad är problemet tro. Jag kan själv inte skylla ifrån mig, har Mullsjö ca 2.5 mil bort vi snackar 30 minuter ungefär men inte fan har jag vart där en gång i år, var sugen som fan men alltid har något annat dykt upp eller så har jag vart för jävla slö, dock är jag 37 år och 2 barnspappa så tid är inte alltid gott om men om jag vart ung o gillat innebandy hade jag säkert sett varannan match. Har ju åkt ett antal gånger från Alingsås till Varberg för att se på innebandy med Sveriges bästa publik men även Warbergarna och Storvretafansen börjar svikta lite. Hur vänder vi trenden?

Många frågor, finns det några svar?

Kommentarer
Postat av: Nicklas Larsson

Fråga 1: Jon Hedlund - Pixbo, Henri Toivoniemi - Helsingborg, Benjamin Löfdal - Tyresö och Johan Rehn -Falun.. det är dom jag kommer på just nu. Vet dom andra med när jag hör dom :)

Fråga 2: Rasmus Enström - Falun har jag för mig :)

2011-11-13 @ 18:37:23
Postat av: David K

Fusk Nicklas du är ju målvakt. :)Bra jobbat där.

2011-11-13 @ 18:39:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0