Då har man gått domarkurs igen.

Det var inte igår men någon domarcomeback ska jag inte göra mer än som föreningsdomare. Missförstå mig inte jag tycker det är kul o döma men, det finns en del faktorer som gör att det inte är någon ide att börja om igen. Bara få döma typ pojk o flickmatcher, har man dömt över 1000 seriematcher så är det inte så lockande att börja om. Har även dömt SSL lag i träningsmatcher flertalet gånger och klarat av det okej då det inte vart så tufft. Har även dömt seriematcher i distriktets högsta serie massvis med gånger så att börja döma pojk o flick o offra helger för det är inte aktuellt så mkt tid över har jag inte.

Däremot saknar jag faktiskt att döma Nossebro på sin hemmaplan, där blev man alltid utmanad som domare och fick vara på tå, trång hall och hawaiispel i 60 minuter bjöd upp till kamp och massvis med mål och snabba beslut samt en publik som var taggad. Lite skillnad mot att döma Sparsörs AIK på den tiden de spelade kl 11 en lördagmorgon där det satt 2 trötta i sekretariatet som hade tvingats dit, vet att i slutet fick de till och med betalt för att sitta där. Kanske på sin höjd 3-4 på läktaren, ingen upplevelse direkt även om det kunde vara bra matcher. Har även vart och dömt många tuffa matcher i Sandared där lagen har avbytarbåsen i hörnen i deras bunker som är trång och där snackar vi också ovårdat spel då det inte finns några direkta ytor att spela på.

Nej vill Västergötlands innebandyförbund ha tillbaka några av de domare som lagt av får de allt bjuda till lite, vem vill börja om i bottenträsket när de dömt ett antal år? Inte många i alla fall, det skulle i så fall vara en observation med provmatch för det borde ju vara ett intresse att behålla och rekrytera domare, gärna sådana med erfarenhet då det är ont om domare.

Kursen i sig var lärorik, lite saker har faktiskt förändrats på de 2 sista säsongerna när jag inte dömt. De har tagit bort 2min utv för felaktigt nummer på spelaren. De har också ändrat att så fort det döms straff ska det också vara utvisning på minst 2 minuter vilket inte var så förr (det hade jag koll på) t ex vid täckning i målgården.

Men det är alltid kul att snacka regler och dömning, Daniel Levinsson som var kursledare (riktigt bra) sade en mycket viktig sak, när man dömer ungdomar ska man framförallt lära och inte följa regelboken slaviskt. Tycker att många domare borde tänka på det.

Hoppas att dessa utbildningar kommer att göra så ungdomsdomarna blir seriösare och bättre då man hört exempel på domare som snackat i mobil och blåst på samma gång, inte direkt seriöst va? Hörde också massa historier från hans domarkarriär som jag inte ska dra här men ibland kan man undra hur vissa i publiken tänker, tycker framförallt föräldrar ska tänka sig för innan de svor åt domare och gapar på sina egna och motståndarnas barn mm, de visar ju då att det är okej för barnen att bete sig så.

Jag ser i alla fall fram emot att döma någon ungdomsmatch i vinter, får leta upp min gamla pipa med min gamla saabbricka att hålla i, den har vart me förr hehe. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0