Preliminär serieindelning!

Om man kikar på dig 1 damer som jag följt de senaste 2 åren när jag vart damtränare i div 1 så måste jag säga att geografisk logisk serieindelning, inget att klaga på där.

Men........................

Man ser att FBC Uppsala har ett lag med i norra och även FBC Uppsala Ungdom i samma serie. Jag hoppas VERKLIGEN att de två lagen inte kan skicka spelare mellan varandra hej villt som samarbetsföreningar. Jag ska ta noga reda på exakt hur det fungerar för det är alltid massa skumma regler och finstilt.

Personligen skickar jag gärna alla JÄVLA U-LAG ner i en Elitreservserie som innebär att de bästa lagen kan matcha sina duktiga juniorer osv mot varandra. U-lagen förstör för alla andra föreningar och gör hela bredden sämre.

Jag har ett praktexempel på det i Göteborg, säg vad ni vill men att Pixbo har ett lag i div 1 har förstört mycket för IBF Göteborg, Älvstranden och även Surte och Marstrand som låg i div 1 och samtliga av de 4 klubbarna kunde fått spelare som kunde spelat hos dem eller inte lämnat dem för Pixbo IBF. Göteborgsinnebandyn har på damsidan backat rejält i bredd då de var flera lag i toppen och Älvstranden var uppe i eliten några gånger, nu är de mil ifrån att nå elitserien (med all respekt för Älvstrandens lag som jag absolut inte har något emot).

För att få till en förändring som är till det bättre för de flesta klubbar utom några få storklubbar som missköter det med u-lag varje år, ja jag går gärna ut med namn, jag säger alltid vad jag tycker även om det blir obekvämt men Rönnby u, Pixbo U har toppat upp med givna A-lagsspelare i vissa matcher och även om de kommer med undanflykter som att hon behövde matchträning osv så är det ändå fel. Nu finns det några som kommer säga att den bästa utvecklingen för unga spelare är att spela i u-lag o träna med elitlag osv, jag säger ändå bullshit, det är ju bara att ha ett avtal att göra någon träning i veckan med ett elitlag då och göra en övergång den dagen det är aktuellt men att hålla på i landets näst högsta serie på damsidan tycker jag är helt fel.

Jag undrar hur herrarna skulle reagera på detta i allsvenskan, säg att Aik har ett U-lag med och Kim Nilsson och K-J Nilsson går ner o kör lite i Allsvenskan på en spelledig helg, säkert jätteuppskattat och jag kan se tidningsrubrikerna framför mig. Dessutom skulle nog grabbarna ge landslagsspelarna en och annan propp så de kanske inte kunde lira på någon vecka.

Jag kan bara se i vårt lilla distrikt på damsidan, för några år sedan fanns det inga u-lag i seriespel utan de spelade i en reservserie. Då hade vi div2, div 3 och div 4 på damsidan i västergötland. Nu har vi en div 2 samt 2 lag i div 3 ca hälften av lagen vi hade då om inte ännu mindre. U-lagens fel? Ja till en viss del då småklubbarna blev av med spelare som ändå inte gick in i alagen utan fick nöta bänk och lira ulag och istället kunde de spelat i sin moderklubb.

Jag tippar på att det ser ut exakt likadant i många andra distrikt, berätta gärna ni som vet. Eller är det kanske bara jag som tycker så här? Jag vet att många jag pratat med tycker som jag men vore ändå intressant att läsa era reflektioner om ni orkar skriva en komment, skriv gärna vart ifrån ni kommer.


Serieindelningen ser ni på www.innebandy.se







Kommentarer
Postat av: Christer

Du är helt rätt på det! U-lagen, farmarlagen eller vad man vill kalla dem är ett gissel. Jag har varit verksam i Göteborg och sett hur antal a-lag utanför det stora klubbarna radikalt har minskat sen "extra-lagen" gjorde sitt intåg i seriesystemet. Sen undrar förbundspamparna varför Göteborg inte hävdar sig på riksnivå. Solklart tycker jag, tar man bort bredden så tar man bort toppen. Bredd får man aldrig av 10 Pixbolag, det får man av många klubbar i seriesystemet!

2011-05-09 @ 11:33:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0