Lite silly season nyheter!

Såg att Karlstad lyckats att värva Filippa Rosdal från Skattkärr, jag har för mig att jag läste någonstans att Karlstad inte skulle värva spelare varje år från Skattkärr utan låta Skattkärr bygga upp sitt lag utan att behöva tappa sina toppspelare varje år, kanske jag läste fel det var ett tag sedan i alla fall. De har också värvat Katrin Sjöberg från Hagfors, det är två bra nyförvärv som gjorde 25 resp 19 mål i div 1 och är det något Karlstad behöver så är det spelare som kan göra mål då de knappt haft något anfallsspel alls de matcher jag sett dem de senaste åren. Att de försöker värva hem Lockeruds lagkapten Lina Segerblom vore nog drömmen för dem och Lina är för bra för att harva i Lockerud som knappast kommer komma tillbaka till Elitserien direkt även om de värvat Mikael Hill och det är ju en avsevärd förstärkning då jag och flera jag pratat med ställt oss många frågor hur Lockeruds taktiska tänk varit.

Karlstad kommer nog att se bättre ut om de ror Lina i hamn nästa säsong än de någonsin gjorts och man kan säkert sikta mot ett slutspel utan tvekan. Sätter de bara sitt styrspel och inte står och avvaktar i sitt 2-2-1 spel så man med enkelhet kan rulla in i slottet så blir det nog bra.

Lite om lagen i mellersta från ifjol.

Hagfors klarar sig nog utmärkt ändå även om de tappar ovan nämnda spelare, i alla fall så berömmer deras tränare dem väldigt mycket på sin blogg och rosar och hyllar alla till skyarna, förstår att det är ett spel för att bygga självförtroende på spelarna men lagom är ändå bäst för man spyr nästan ibland av alla superlativer. Nåja de har jätteduktiga spelare men tyvärr inget spel utan mer "spring som fan o kör slut på motståndarna" taktik, nåja de lyckades ändå rätt bra med den taktiken dock tror jag de hade kunnat nå mycket högre med ett mer strukturerat spel då de har individuellt skickliga spelare, kanske det kommer nästa år?

Skattkärr vill jag säga är motsatsen, ett organiserat lag med tanke, kanske inte alltid lika kul att se som Hagfors men ett lag som i längden kommer klara sig riktigt bra om de inte tappar för många spelare till Karlstad. De har haft smarta ledare som lagt en fin grund för laget så de klarar att tappa någon toppspelare då o då.

Täby har tappat Attermo till elitserielaget Täby, ingen jätteskräll då poängmaskiner alltid drar ögon till sig, laget kommer ändå klara sig bra om de inte tappar de andra toppspelarna då de har ett stabilt grundspel och en bra tränartrojka.

Telge och Hässelby har jag inte hört något om faktiskt, enligt Göte i Telge har några spelare provtränat.

Linköping tappar sin rutinerade Ros-Marie Nilsson, det kommer nog kännas för dem och rykten om att Sara Bergström vill spela i Elitserien igen kan göra så de får problem, tappar de Bergström ligger de riktigt pyrt till att åka ur för en sådan spetsspelare går inte att ersätta speciellt inte då de tappar "Rosa" också.

Köping som förening slås ihop med Forsby och de har också damlag så det borde bli positivt, att de förra året fick värvat en kanonmålvakt från Västerås när de gick i konkurs var viktigt då Köpings akilleshäl är defensiven, skulle laget välja att börja nöta uppspel och struktur redan nu fram till seriestart skulle de säkert vinna serien, de är ett lag som när de får upp en "momentum" kan slå allt och alla men när de inte har medflyt så kan de istället vara lite sådär, alltså de har för låg lägstanivå tycker jag. Köping är ett lag som jag gärna hade tränat för de har så jäkla mycket talang och vilja, nu ska jag inte vara tränare nästa säsong så det är inte så att jag är ute efter att fiska jobb på något sätt och Köping har säkert tränare klara men den typen av lag syftade jag på skulle vara mycket intressant att träna. Som sagt de kan vinna serien om de får ihop grundspelet och inte bara dunkar upp bollar på chans så mycket.

Fröjered får tillbaka sin före detta tränare Patric Löfborg som vann div 2 med laget 2 år i rad och det är en klar fördel att få någon som känner laget och de flesta av spelarna då det alltid tar tid att lära sig hur spelare funkar och vart och vilka de funkar bäst ihop med. På spelarfronten inte ett nytt faktiskt, några har provspelat men inget är klart i dagsläget. Ibland undrar jag dock om div 2 spelare som får ett erbjudande är rädda för att ta chansen för det ska tvekas och hittas problem att "jag kan inte komma till träningen" för jag bor 2 mil bort, vad är problemet då, skaffa moppe. Vet själv när jag var 15 år, åkte moppe vart jag än skulle om man är 15-17 år och får chans att spela div 1 så borde man fan springa 2 mil för att man får chansen, tror knappast folk skulle tacka nej till att spela div 1 fotboll för sådana små "problem", mitt motto har alltid varit, "vill man så kan man". Kan det vara så att dagens ungdomar är vana att få allt serverat på silverfat?

Alla som vill bli något inom innebandy borde ta chansen om de får den att gå från div 2 till div 1 för det är ett jättekliv inom innebandy, från flicknivå till elitnivå med det mesta som närkamper, träningar och träningsnivå och utveckling. Vet i alla fall att någa riktigt bra spelare även funderar och vad de funderar på vet jag faktiskt inte då jag inte är med i ledarstaben längre utan mer finns till för att hjälpa sportchefen med saker han behöver hjälp med samt vara bollplank. Fröjered är en attraktiv förening att vara med i, mycket publik, bra organisation och många små bra saker som inte alla andra föreningar har.

Nästa år så blir det div 1 södra och det blir nog bra för Fröjered att slippa åka 6 gånger till Stockholm och istället få korta resor som Göteborg x3 och Jönköping mm. Sportsligt blir det nog ingen större skillnad det såg man ju i kvalet då det var jämna matcher mellan de 3 div 1 segrarna. Warberg känns även i år tokstora favoriter i div 1 södra, får se om de pallar för trycket i år, återkommer mer i att tippa serierna i augusti, mycket kan hända på en sommar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0