Träningsmatcher, oskrivna regler eller hur är det nu igen?

Vi har spelat några träningsmatcher och ska spela 3 till och hur är det nu egentligen när man ska spela en träningsmatch. Ja är det glasklart att hemmalaget ska betala hallhyra och domare? I t ex Göteborg är det sedvanligt att lagen delare domarna och att hemmalaget tar hallhyran oftast, vilket är relativt okej, i och för sig är hallhyran sjukt hög i Göteborg, det är svinigt mot alla föreningar att de ska betala i flera fall över 300 kr per timma för en halvsunkig hall med en sarg som sett sina bästa dagar som det är i några fall, dock finns det många fina hallar också.

När vi kommer till våra distrikt ute på landet blir läget lite förändrat då vi ofta har en resa för träningsmatchen som nu när vi ska möta Jönköping, först så hade jag dålig koll och trodde det bara var några mil mellan jönköping och tidaholm men det visade sig vara längre än jag trodde ca 5-6 mil ca så när vi tar emot jönköping så känns det mest rätt att vi ska betalad domarna då de har ca 10 mil x 5 bilar ca 1000 kr i kostnad, och nästa gång vi spelar mot dem i Jönköping så pröjsar de domarna, vi kommer säkerligen mötas fler gånger så det går nog bra. Mot Östra så ska vi mötas 2 gånger och senast betalade vi domarna och nu räknar jag med att de såklart gör det vilket inte är några konstigheter.

Sedan har v iett annat lag som vi har råkat på/ska råka på vill inte nämna några namn frågade om vi skulle dela kostnaden av domarna i år när vi skulle/ska träningsspela hos dem, då vi har 5 bilar x ca 25 mil, ca 2500 kr i resekostnader, det kändes väl sådär om jag ska vara ärlig. Har jag fel eller är det inte hemmalaget som ska ta de kostnaderna när klubbarna ligger några mil bort? Hur gör ni i ert lag?

En annan sak som är lite känslig, är det okej att t ex en ledare eller flera som är verksamma i klubben dömer träningsmatcher för representationslagen, jag tycker att det är okej om de är kompetenta domare och kan gå in med 50-50 inställningen, ofta så kanske till och med hemmalaget blir lite missgynnat då domarna/ledarna vet vilka som lätt spelar lite på gränsen och över den. Vad tycker ni?

Sen en grej till, vet domarna verkligen om att de inte får ta ut fullt arvode på sina träningsmatcher de dömer före seriestart? Har fått många "Saltade" räkningar genom åren och det roligaste är om man har 4 träningsmatcher och 4 domarpar så får man oftast 4 olika arvoden fast det borde vara samma i varje match, det har blivit bättre med åren men det var lite upp o ner för några år sedan kan jag säga. Ett problem som inte alltid är domarnas eget fel då förbundet inte alltid varit glasklara vad som gäller, vet för några år sedan då jag blev inkallad i sista stund att döma Mais mot Challengers, det var tidigt i Augusti och jag och min kollega hade ingen aning om vad vi skulle ta då det stod en sak på svenskans sida och en annan sak på gibfs (distriktets) Fick ringa flera domare och tror att vi fick tag i Magnus Persson som gav ett bra svar, han har ju alltid koll på allt (det mesta). Nu ska jag faktiskt säga att Västergötlands förbund har vart bra och skrivit att 400 kr ska domarna ta ut på alla träningsmatcher, det är skitbra, önskar de gjort samma för ett antal år sedan så det inte blir några konstigheter.

Nästa gång ska jag ta upp lite oskrivna regler angående övergångar och hur man som förening bör gå till väga, känns som vissa föreningar inte har koll trots att de har rutinerade herrar på de posterna som tror de kan bete sig hur som helst, dags att börja bete sig lite proffsigt kanske?

Lycka till alla lag på försäsongen, om ca 2 veckor börjar serien må det bästa laget vinna....

Kommentarer
Postat av: capello

Hej David...

Håller med dig om att det är ett problem. Det finns så mycket oskrivna regler och växlar verkligen när man byter distrikt.Vad man kan göra det är att komma överens och nästan alltid blir det mer än en match, vilket gör att det som gäller hos hos så gäller samma hos er. Men kommunikation är viktig så man inte står där på plan och trätar ...

ciao ...

2010-09-09 @ 21:40:40
URL: http://capello.nu/
Postat av: Koppen

Tänkvärt.

2010-09-10 @ 19:20:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0