Så här tror JAG div 1 södra slutar!

Aktuell tabell


SM V O F GM
IM P SDV
1. CL98IC 0 0 0 0 0 - 0 0 (0)
2. FBC Engelholm 0 0 0 0 0 - 0 0 (0)
3. IBF Göteborg 0 0 0 0 0 - 0 0 (0)
4. IBF Älvstranden 0 0 0 0 0 - 0 0 (0)
5. IBK Vänersborg 0 0 0 0 0 - 0 0 (0)
6. IK Södra Dal 0 0 0 0 0 - 0 0 (0)
7. Ingelstad/Växjö 08 IBF 0 0 0 0 0 - 0 0 (0)
8. Jönköpings IK 0 0 0 0 0 - 0 0 (0)
9. Olofströms IBK 0 0 0 0 0 - 0 0 (0)
10. Pixbo Wallenstam IBF 0 0 0 0 0 - 0 0 (0)
11. Warberg IC 0 0 0 0 0 - 0 0 (0)
12. Östra SK Jönköping 0 0 0 0 0 - 0 0 (0)



Jag ser endast 1 lag som kan vinna serien och det är:

1. Warberg IC.
De spelar med högt tempo och har ett ruskigt bra passningsspel och mycket bra målvakt, enda minus är kanske lite tunn trupp.

2. IBF Göteborg som troligtvis vunnit "Silly season" och fått många bra nya spelare, kan kanske på allvar hota Warberg även om de inte spelar en lika vacker innebandy så kommer de troligtvis kunna ställa 3 bra linor och kanske i långa loppet kommer den breda truppen göra att de kan snuva Wic på segern även om jag inte tror det.
Är inte helt säker på hur väl deras målvakter står sig dock, men många namnkunniga spelare (flera jag sett många gånger som vart bra) som varit med i många år. Tror de har en nackdel med 2 derbylag som kommer ge allt för att slå dem, däremot kan de se många rivaler på nära håll då de kommer till stan. En stor nackdel är att om de får kvala håller inte deras lilla gympasal till hall där det är horibelt för publiken att knö ihop sig om det kommer mer än 75 st. Ska de bli ett elitlag måste de få en bättre hall så de får både träna och spela matcher i samma hall.

3. Olofström. Har inte sett laget spela men resultaten från ifjol talar ändå sitt tydliga språk, ja de har tappat en del men de vann serien ifjol och har många bra spelare kvar, har också hört från spelare som mötte dem ifjol att de var riktigt bra så de är nog ett lag som kan hänga med bra i toppen.

4. Jönköping. De är ett ruskigt fysiskt lag som det gör mkt ont att möta, sedan är de också spelskickliga men kanske lite för lättlästa ibland då de gärna spelar extremt mkt på samma sätt, men de flera spetsspelare som kan avgöra och känns som ett stabilt div 1 lag. Har också en svårspelad hemmaplan där många lag kommer åka på pumpen.

5. Pixbo W. IBF: Ett lag jag gillar skarpt, unga duktiga talanger som fick uppbackning av några äldre rutinerade blev en mycket bra mix, de spelar med mycket fart och offensivlusta och är roliga att se på. Dock spelar de kanske lite väl vågat ibland och det kan straffa sig mot lag som kryper hem och kontrar, de har också inte några jättebra målvakter tycker jag, kan bero på att under de unga åren har de varit dominanta så målvakterna varit sysslolösa. De har fått en dansk målvakt och det ska bli spännande, själv har jag inte hört talas om henne men jag vet att det finns duktiga dam målvakter i Danmark.

6. Södra Dal. Ett lag jag vet väldigt lite om, men de gjorde ett riktigt bra resultat ifjol och vann många matcher på slutet av serien så troligtvis är de bra även i år. Bor ju mkt fel geografisk för att kunna se detta lag men kanske kan man få se dem i höst i jönköping när de ska möta något av 036 lagen.


7. Vänersborg. Ett lag som borde legat högre upp om de haft hela truppen skadefri. Då jag rankar de 2 bästa offensiva spelarna i laget i Ida Fälth och Michelle Linnhart och båda kommer troligtvis vara borta på grund av skador ett tag till och det är stor skillnad om de två spelar eller inte. Sedan har de inte lyckats ersätta de två duktiga backarna Melkersson och Pettersson som bildade ett starkt backpar som gjorde mkt poäng offensivt också. Även målvaktsproblem har de då en slutat och Malin Karlsson är knäskadad, blir det fler skador kan det sluta riktigt illa för Vänersborg. Det blir viktigt att de yngre tar ett stort ansvar.

8. Engelholm. Ett lag som för några år sedan åkte ur Elitserien och har gått utför men någon gång måste fallet stoppas, om de får ihop det så kan de hänga kvar men fortsätter fallet åker de ur i år. De har i många år haft tunn trupp men i alla fall i genrepet så smiskade de in 15 mål och nu borde ju de flesta gå in i serien med ett stort självförtroende när de piskat fd div 1 laget Stanstad.

------------------------------------------------------------

9. Älvstranden: Det blir svårt för dem tror jag när IBF Göteborg drog till sig topparna i Silly season, men de är ett lag som lika gärna kan komma några placeringar högre upp och det är en mycket svårtippad serie som alla div 1 serierna i år. Informationen på hemsidan är i det närmsta obefintlig och bara det gör ju inte direkt att man tror på laget. Frågan är hur många som orkar satsa efter det misslyckadet som "Challegers" ändå var på damsidan då man hade det bästa från både Partille och Älvstranden som var och en var 2 bra damlag. vill passa på att säga att efter lite hjälp av en spelare så hittade lite mer info om spelartruppen ändå även om den inte var komplett och fick lite info, med den infon hade jag tippat laget högre upp men ska inte ändra nu.

10. Östra: De kommer också att ta en hel del poäng och är absolut inget dåligt lag, grejen är bara att lagen ovan känns aningen bättre. Östra har flera toppspelare men de känns ändå svårt att de ska komma före något av de etablerade lagen ovan men bollen är rund och som sagt serien är mycket svårtippad.

11. CL 98: Ett lag som jag såg förra hösten när vi mötte dem i Björnslaget, då tyckte jag de var uddlösa framåt och troligtvis har de ju utvecklats något sedan dess men jag tror ändå inte de kan klara att hänga kvar i serien när strecken är så ofantligt tuffa som de ändå är.

12. Inglestad/Växjö: Fick inget jätteimponerande intryck när de inte kunde ta en träningsmatch på grund av att många studerade, inte kan man väl helt bygga ett lag på några högskolestudenter som inte hade börjar träna den 15 augusti. Är man inte igång då i full träning får man problem enligt mig. Stensist tror jag de kommer och får återigen börja om i div 2 om de inte hittar några riktiga superspelare på sin högskola.



Japp då var detta gjort, må bästa laget vinna och ha så roligt ni kan innebandy är ruskigt kul.

Kommentarer
Postat av: Nille

Jag är med och tippar.....läger ut mitt tips ikväll :)

2010-09-20 @ 06:28:45
URL: http://nillelana.blogspot.com
Postat av: David K

Gött Nille, så ska det låta..:)

2010-09-20 @ 08:04:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0