Ny bok om innebandy, Innebandypiraterna!

Fick mig en intervju med Sölve Dahlgren som är aktuell med sin nya bok om Innebandypiraterna, det är den andra boken i en serie om ett innebandylag.




Sölve Dahlgren, en innebandybok författare.

David: Hur fick du idén från början?

Sölve: - Det började med tanken på Floorball World Tour. Ett nytt sätt att organisera tävlingsverksamhet, tillbaks till innebandyns rötter då det var turneringar och inte seriespel som gällde. Sedan mixar man det med tennisens ATP-cirkus och tanken på om innebandylag skulle kunna tävla på en global tour på samma sätt. Sedan var jag tvungen att ha några huvudpersoner och då föddes juniorlaget från Tågaborg och alla de karaktärerna.

David: Är böckerna tagna från verkligheten eller är allt påhittat?

Sölve
: - Det är en fiktiv berättelse. Men det är också skrivet på ett sätt som att det skulle kunna hända. Jag har hittat inspiration i alla de matcher jag sett och alla de innebandymänniskor som jag mött under 20 års tid.

David: Vad har influerat dig mellan bok 1 o 2 för att komma på mera eller var planen från början flera böcker?

Sölve
: - Planen har hela tiden varit att skriva en serie böcker. I alla fall sex-sju böcker tänkte jag när jag började med ettan. Men nu har jag skrivit ner lite idéer till tio olika böcker i serien. Tvåan visste jag rätt tidigt hur den skulle utvecklas och till trean har jag också en ganska bra storyline klar. De övriga sju är mer lösa idéer fortfarande.

David: Vad läste du själv som ungdom för böcker och tidningar, har några av de du själv läste påverkat dig som författare som t ex buster, åshöjdens bk mm som var sportrelaterade serietidningar o böcker mm?

Sölve: - Självklart läste jag Åshöjden både som bok och serie när jag var liten. Jag prenumererade på serietidningen Buster, minns serier som Fotbollsfantasten, SuperMac och Bullen. Dessutom läste jag en hel del biografier av kända spelare som Wayne Gretzky och Börje Salming. De har nog alla präglat min bild av idrotten på sitt sätt.

David: Har du någon gång tänkt skriva om ett tjejlag?

Sölve
: - Jag har haft lite lösa funderingar på vad som skulle hända om Floorball World Tour utökades med även en damtour. Men jag tänkte nog försöka skriva klart den här tio böckerna först. Sen kanske...

David: Har du skrivit om många gånger eller satt allt direkt?

Sölve: - Jag brukar inte vilja skriva om texter alltför mycket. Lyckligtvis har jag många års erfarenhet som journalist och är därför van att skriva snabbt och rätt på första försöket. (skratt) Men visst har jag skrivit om och strukit en hel del i böckerna innan de var klara för utgivning. Jag har jobbat med en skrivarcoach som hjälpt mig förbättra manus. Ungefär som att ha en tränare på innebandyplanen som lättare kan se vilka detaljer man kan ändra för att lyckas.

David: Var hittar man böckerna?

Sölve: - Det går att köpa InnebandyPiraterna hos alla bokhandlare, även om kanske inte alla har den i lager så kan de snabbt beställa hem den. Den första boken finns även som pocket och den säljs på Pocketshop bland annat. Har man ingen bokhandel där man bor så finns alla böckerna även hos nätbokhandlare som Adlibris, Bokus, Bokia och CDON.



Så här ser böckerna ut. Mycket nöje.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0