Elitseriematch på en lördag, riktigt rolig underhållning!

Måste bara säga att matchen mellan Lockerud och Örnsköldsvik är årets viktigaste match för de lagen då båda stod på 0 p efter de inledande omgångarna. Man ska väl inte säga att den kommer avgöra lagens öde då det är många matcher kvar men ändå är matchen som en cupfinal.

Jag tänkte att det var ju ett tag sedan jag såg dameliterien och blev väldigt överraskad, matchen var inte alls som jag förväntade mig utan Lockerud körde en tokpress jag sällan skådat och det var ett fullständigt hawaiispel med ett tokpressande Lockerud som sagt med, 3 och ibland 4 tjejer som tryckte på, resultatet då?

Jo att bortalaget bjöds på den ena efter den andra kontringen och kunde lätt ha gjort 7-8 mål bara i första perioden. Perioden slutade dock 1-4 och jag och en tränarkollega jag satt brevid var båda lika förvånade hur hemmalaget kunde ha öppet hus i försvaret i årets viktigaste match.

Jag menar när man möter ett bottenlag så är det ju otroligt viktigt att inte just gå bort sig och bjuda på kontringar då det oftast är det enda de kan, jag kan lova att Ö-vik inte hade rullat ut Lockerud utan då hemmalaget istället kunnat vända spelet på sina snabba forwards för fart i spelet hade hemmalaget. Framåt var de ruskigt bra måste jag säga, men bakåt läckte de som ett såll och gjorde massor med misstag i markeringen, indianare av den högre skolan något man sällan ser ens i div 2 nivå. Personligen så tyckte jag att hemmalaget stundtals spelade ett tempo de inte klarade av, kanske en liten övertändning.

I andra perioden så bytte hemmalaget målvakt och det var nog mer för att väcka laget än att förstekeepern varit dålig. Det de istället borde gjort var att byta ut alla backarna då det var dem som gjort misstagen om och om igen. Hon hade blivit bortspelet på flera av målen och inte släppt något direkt billigt vad jag kunde se, det första målet såg jag dock inte då jag kom några minuter in i perioden.

Lockerud tog över i andra men om man vänder på det så spelade Ö-vik mer för att inte sälja sig. 2-4 reducerade Lockerud på ett lite märkligt sätt då 2 spelare låg i målgården och hemmalagets spelare över bortalagets målvakt, kändes som att det lätt kunde varit ett frislag där, ska man låta målvakten bli blockerad av en spelare över sig som domare, vad tycker ni själva? 2-4 inför sista och hemmalaget kändes lite hetare även om Ö-vik kontrollerade det hyfsat.

I sista brakade målkavalkadet lös och det var ett rent nöje att se på, hemmalaget toppade upp och förstalinan med firma Neiminen & Segerblom skapade målchanser i varje byte och såg ut att ha roligt på planen, när de väl började hämta ikapp föll tyvärr 2 riktiga målvaktsmissar som gjorde att Ö-vik kunde hålla sin ledning. Även hemmalagets andralina med en pigg Nicklasson skapade chanser men där var det mer på egna soloraider än något skönspel och med lite flyt hade de fått in ett par baljor. Ö-vik kunde i alla fall punktera matchen i tom kasse med 40 sekunder kvar, en kul grej är att då hemmalaget tagit sin timeout tidigt så fick de ta ut målvakten mitt i spelet så att säga och då var de 7 spelare på planen i ca 10-15 sekunder men varken domarna eller Örjan Lindberg i Ö-vik såg ut att se det, han brukar ju kunna ha en åsikt när något händer annars.

Måste dock ändå säga att jag tycker Lockerud ska vinna en sådan här match då de har ett klart bättre lag spelare för spelare och jag är övertygad att de hade vunnit relativt konfortabelt om de inte haft öppet hus i förstaperioden och gått bort sig i varje byte, det såg verkligen virrigt ut, de har ju ett talangfullt lag och bör ju inte åka ur om de kan tighta till det lite, kan mycket väl vara så att man tar de 14 milen t o r igen och kikar någon mer match för underhållning var det, en riktigt bra match att se som publik, som tränare blev man dock mörkrädd men det var skönt att kunna kika utan att hålla på något lag och bara njuta av en rolig innebandymatch.

Positivt var publiksiffran, över 400 på läktarna, synd bara att inte hemmalaget kunde få fira en seger när så många kom för att stötta det gamla storlaget.

Underhållningsvärde + + + + +

Matchens lirare Öviks målvakt som var grymt bra samt Marjo Nieminen i Lockerud som visade rutin och fin teknik.

Övrigt: Bra domarnivå tycker jag, några smågrejer men klart godkänt. Go musik i spelaravbrotten och snygga matchprogram.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0