Mera om matchtiden i innebandy!

För er som inte orkar läsa mer om matchtider och regeltolkningar kan strunta i att läsa detta, för er som tycker det är kul att diskutera och dela med er av era egna erfarenheter så gör gärna det och fortsätt läs.

Tänker lite på det som jag diskuterat med min sympatiske tränarkollega och namne David Jansson som har klubbhusetbloggen och lite av en innebandyfreak som jag själv. http://www.klubbhuset.eu/blogg/

Tyvärr så har jag formulerat mig lite fel så jag tar det igen för att förtydliga, jag anser att man kan skriva mål kl 20.00 på ett matchprotokoll då det är sista speltiden och när klockan tickat över 19,59 men slutsignalen inte ljudit så ska man godkänna en boll som är inne då, för som domare går man ju efter slutsignalen man kan ju inte kika på matchuret mitt i spelet. Dilemmat är med vissa matchklockor (mera vanligt förr än nu) sköts manuellt och där den mänskliga faktorn kanske tar en halvsekund att trycka men men det var inte det som var det viktiga. Vet också att vissa äldre matchklockor t ex IBF Horsbys och Fristad Goifs klickar till först när siffrorna ändras till 20:00 och sen går signalen, rätta mig gärna om jag har fel men där känns det i alla fall som att de matchuren är lite långsammare.

Jag tänkte på ett annat scenario, säg att IBF Göteborg och FBC Lerum möts och snabbe  Tommie Lundgren i Lerum får ett slag av en motståndare på sin klubba i friläge kl 19.58 i 3:e perioden, domaren avvaktar ett straffslag och domaren hinner inte blåsa av utan slutsignalen går, vad händer då och hur skrivs det på matchprotokollet?

Ger 3 alternativ så kan folk själva säga vad de tror.

1. Matchen är slut, efter 20:00 kan inget rapporteras.

2. Lerum får lägga straffslaget och skulle de sätta den så räknas målet som vanligt med tid 19,59 period 3, målet bekräftas med tekning på mittpunkten.

3. Lerum får lägga straffslaget och skulle de sätta den så räknas målet som vanligt med tid 20,00 i period 3, ingen tekning behövs för att fastställa målet.

Enligt mig är i alla fall ett av alternativen rätt, ska skriva lite senare vilket.

Kommentarer
Postat av: Robin -Nix-

Ja vet va som e rätt !! =)

3333333333333333333333333

2009-10-06 @ 15:47:17
Postat av: David

Till Robin, håller med dig i din kommentar men väntar med att publicera den så någon fler får chansen.

2009-10-06 @ 15:48:38
Postat av: Pelle

alt. 1.

Har man inte blåst för straff o tiden e ute så kan man inte vrida tillbaka klockan!!!

Domaren borde inte avaktat alls från början med tanke på tiden på klockan :=)

2009-10-06 @ 23:39:18
Postat av: Tex

Hej David. Mener at de är Svar 2. Har engång fåt taget bort et mål då man inte gjorde en Face Off äfter... MEN de är ju oxå i danmark ;-) Tex

2009-10-07 @ 02:59:24
URL: http://blog.tv2.dk/tex-tv2/
Postat av: David K

Rätt svar ska vara alternativ 3, i regelboken står det att man inte behöver bekräfta ett mål på straff som görs i samband med period eller matchslut. Givetvis ska det slås även om tiden tar slut. Tex himla tråkigt för er men då gjorde domaren fel.

2009-10-07 @ 06:40:22
Postat av: pedi

detta måste vara om straffen läggs 20.00..........

om det inte blåsts för straff innan signalen går så kan man inte vrida tillbaka tiden och säga att nu får du lägga straff!!

2009-10-07 @ 12:30:27
Postat av: Jonas Hansson

Men Pelle! hoppas att du skojar haha! de e väl klart att straffen skall slås. Det är ju inte alltid du som domare kan hålla koll på klockan mitt under spel o framför allt inte vid målsituation;)

2009-10-07 @ 13:52:18
Postat av: David K.

Fan Pelle o du som va nära o bli förbundsdomare hehe...

2009-10-07 @ 18:09:03
Postat av: pelle

jag måste kolla upp detta!!!

2009-10-07 @ 18:30:34
Postat av: Jonas Hansson

Pedi: som sagt har du avaktand straff och klockan ringer så slås straffen och blir de mål så noterar man de 20,00 och behöver inte bekräfta målet med tekning som man vanligtvis skall göra!

2009-10-07 @ 18:43:31
Postat av: Ingemar

Ännu ett exempel på hur viktigt det är att domarna kan reglerna, för att inte riskera omspel e dyl. Jonas har naturlitvis helt rätt!

2009-10-10 @ 13:03:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0