ROCK IS BACK!!!!!!!!!
Har lyssnat mycket på Bandit Rock på radion 104,8 och nu ska jag lista min topp 20 favoritlåtar under kategorin hårdrock/heavy metal, och då räknar jag verkligen inte band som Kent och U2 som många håller som rockband, nej här ska det bara vara hårdrock, inga ballader får vara med, de får komma på en speciell lista senare.
Reglerna är klara med enkla, endast 1 låt från varje grupp/artist, annars skulle några få grupper dominera listan, börjar från nummer 20 och går nedåt.
20. Scorpions Rock you like a hurricane Love at first sting 1984
19. Poison Talk dirty to me Look what the cat dragged in 1986
18. Rainbow I Surrender Difficult to cure 1981
17. Van Halen Jump 1984 1984
16. AC/DC Thunderstruck The Razors Edge 1990
15. Metallica Enter Sandman Metallica(Black album) 1991
14.Deff Leppard Rocket Hysteria 1987
13. Wasp I wanna be sombody W.A.S.P. 1984
12. Dio Holy diver Holy Diver 1983
11. Judas Priest Breaking the law British Steel 1980
10. Iron Maiden Number of the beast Number of the beast 1982
9. Guns and Roses Paradise City Apetite for destruction 1987
Skivan hade även de stora hitsen Welcome To The Jungle och Sweet Child O' Mine och blev en megasucce med över 15 miljoner sålda ex i USA.
8. Skid Row Youth gone wild Skid Row 1989
Såde multiplatina på sin första skiva Skid Row där låten 18 and life blev en stor hit och bär ett bra budskap.
7. Kiss Heavens on fire Animalize 1985
Ett osmikat Kiss dök upp och denna låten var den stora hiten på en annars ganska medioker skiva. Andra bra låtar är "I love it loud", "I was made for loveing you", "Detroit Rock City"
med många många fler.
6. Europe The Final Countdown The final countdown 1986
Singeln "The final countdown" låg 1a i hela 25 länder och skivad sålde tripple platinum i USA och i princip alla låtar är riktigt bra med Rock the night, Cherokee, On the loose och Carrie
som mina favoriter.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Alice Cooper Poison Trash 1989
Var en otrligt bra skiva där vi har stora hits som Beds of Nail som den stora konkurrenten och min speciella mycket underskattade Spark in the dark.
Skivomslaget till Keeper of the seven keys!
4. Helloween Future World Keeper of the seven keys part 1 (2 skivor) 1987
Båda skivorna är grymt bra och om jag ska vara ärlig så är part 2 den bättre av dem men min absoluta favorit är just denna låten, andra bra är Dr Stein och I want out.
3. Mötley Crew Kickstart My Heart Dr Feelgood 1989
Grymt bra skiva, låten skrevs av Nikke Sixx. Den handlar om när han dödförklarades efter en överdos innan han återupplivades av två adrenalinsprutor i hjärtat.
Se och hör den på länken http://uk.youtube.com/watch?v=QOApFs494CA&feature=related
2. Twisted Sister I Wanna Rock Stay Hungry 1984
unde lika gärna tagit med Where Not Gonna Take It för den är lika bra den, de har otaliga hits och även en del lugna goa låtar, grymt bra videor också som man diggade när man gick i högstadiet.
Se och hör den på länken http://uk.youtube.com/watch?v=cPgE4FAXKIM&feature=related
1. Bon Jovi Living On A Prayer Slippery When Wet. 1986
Från skivan slippery when wet, där i princip alla låtar är skitbra, även You give love a bad name är en grym låt som hade hamnat på topp 10 lätt, enligt de själva har de sålt över 250 miljoner
skivor.
Se och hör den på länken http://uk.youtube.com/watch?v=nE11Zrrp24I
Bon Jovi på det glada 80-talet.
Hoppas alla gillade listan, en grymt svår lista och skulle jag göra om den om 1 år skulle den se lite olik ut är jag säker på. Risken finns att jag glömt någon riktigt bra grupp men så är det, skriv gärna om ni saknar någon låt eller grupp, jag kan säga att jag fått ändra både en och två gånger men nu får den stå.