Matchreferat Alingsås - Lerum

En mycket viktig match för Alingsås som inför matchen låg stensist med 4 poäng på 5 matcher i den mycket jämna serien där alla lag slår alla i princip. Missade första minuterna på grund av träning men kom när det stod 1-1 och vad jag hörde så gjorde Lerum 0-1 på en fin backhandknack i nättaket av unge Pontus Persson, ett mycket snyggt mål. 1-1 målet gjordes av Patrik Sernelid på bortre stolpen efter en fin krosspas från Johan Andersson. 1-2 kommer genom Johan Rydén som bågar in och drar ett lågt skott i bortre efter 16.44

I andra perioden gör Jani Simpanen 1-3 efter en dryg minut på en retur på Fredrik Petterssons hårda skott. Michael Keinänen spelar sin första match i Alingsåströjan ihop med Johan Andersson på backplats. Lerum får spela pp men skapar inte direkt något, deras pp var inte bra. Ytterligare en alingsås utvisning och Lerum kommer få spela 5 mot 3 i 12 sekunder. Där tycker jag coacherna i Lerum borde ta en timeout och skissa ihop en variant för där är ett kanonläge att vinna matchen om de gör mål på frislaget och sedan får ytterligare 2 min i pp. Tvärtemot händer istället, Lerum slarvar och Alingsås sliter till sig bollen och Sernelid gör isället 2-3 i spel 3 mot 5, riktigt dåligt av Lerum. Direkt efter så tar de sig i kragen och gör 4-2 i det efterföljande pp riktigt snyggt när Jani Simpanen slår en boll bakom målet och Axelsson får in bollen på bortre stolpen, första gången gästernas pp såg farligt ut. Axelsson får lite senare ett jätteläge när bollen studsar lite skumt och han får gå in bakifrån målet och lyfta en backhand i hjälmen på Kjell i hemmakassen.

Alingsås rullar runt i sitt pp men skapar inte jättemycket, Bergqvist hade bästa läget på ett skott i slottet men Wedlin i bortakassen räddar bra. Ännu ett pp för alingsås och där har Wedlin lite otur som får ett slag på fingrarna och sekunden senare slår John Axelberg in 3-4 målet.

3:e perioden och Alingsås får pp och denna gången kom Jocke Andreasson in i pp och då kändes det direkt farligare med en som skjuter på andra kanten och inte bara Axelberg som tar skott för det blir lite väl lättläst när de bara söker han på avlsut.  8:49 Bergqvist i Alingsås sköt ett bra skott i kryssribban och där har Lerum tur.

Johan Andersson lobbar in en boll 15:53 och Alingsås har kvitterat till 4-4. Med folk framför kassen ser inte Victor Wedlin i Lerum bollen och den seglar in precis under ribban. Ett så kallat flytmål men ack så viktigt. Alingsås trycker på för ett ledningsmål och slänger in lite bollar på kassen.
Miche Keinääen kom in igen ett byte efter att ha suttit mesta i 3e och hamnade i klistret när han sträckte ut armen och stoppade en långboll och Lerum får straff med ca 2 min kvar av matchen. Andreas Lundell som har satt 2 av 2 i år går fram och fintar höger, vänster några gånger och Kjell får ut en hand och räddar straffen Lerum får istället spela 2 min pp med ställningen fortfarande 4-4.
 
Riktigt osportsligt av publiken när Lundell slog straffen, mycket gap och skrik med mycket fula ord, något jag inte tidigare sett i div 2 och det är grymt tråkigt. I ännu ett boxplay gör Alingsås mål och det startar med att Alesandro Johansson läser en diagonalpass och löper upp längs vänsterkanten och passar Joakim Andreasson som inte gör något misstag utan sätter bollen i mål och blir matchvinnare ännu en gång. Grymt kul o se Alingsås unga killar gå in och göra en grymt bra match igen och avgöra för hemmlaget som håller undan sista ca 30 sekunderna och tar alla 3 poängen. Rättvist, tja laget som gör mest mål vinner, i Lerum så saknas en som Henrik Djurvall som i år spelar div 3 i farmarlaget, han hade behövts idag, speciellt i powerplay för det var bedrövligt.



Den leende Andreas Lundell som denna gången fick se sin straff räddas av Alingsås målvakt.

Matchens bästa spelare

+++ Johan Andersson , Alingsås
++   Patrik Sernelid, Alingsås
+     Jani Simpanen, Lerum

 
Intervju med Magnus Söderqvist Wall, headcoach i Alingsås

David: Grattis till segern, dramatik som vanligt. Det kändes som ni hade den lilla oturen med stolpe ut, men det var strongt ändå att komma tillbaka, hur tycker du det kändes?
Magnus: Jag tycker vi haft stolpe ut från första början av säsongen, det handlar ju om att sätta bollarna helt enkelt, men vi har inte haft skärpan i de avgörande lägena.
David: Jag tycker ni gjorde bra att sätta in Andreasson i pp, för ni blir lite lättlästa med bara John som tar avslut.
Magnus: Vi har lite olika uppställningar där och ibland låser det sig men när läget kommer så får vi bra lägen.
David: Jag såg matchen igår mellan Lidköping och Vänersborg igår och det gick lite fortare där med fler one touchpassningar och så, kanske kan det vara lite för att parketten är svårspeladd, men om ni ska hänga med de riktigt bra lagen behöver ni förbättra det för det hålls lite för mycket i bollen tycker jag, vad tycker du?
Magnus: Det är det vi tjötar om jämt och ständigt och när vi väl får det att stämma så tycker jag vi också är det, men vi sätter inte riktigt dit chanserna.
David: Ni byter otroligt mycket folk in och ut i formationerna, varför byter ni så mycket, vad är er tanke?
Magnus: Det är rena avlastbyten, så folk ska kunna komma till oss och säga att de vill vila ett byte.
David: För situationen när Miche kom in på slutet och inte var varm och hamnade i en svår situation och det kändes som lite gambling från er sida att byta in honom med några minuter kvar.
Magnus: Vi har ett gäng trötta spelare och behövde ett avlast och vi har inga uppvärmda spelare.
David: Det var kul att se honom, jag  tyckte han var bra.
Magnus: Ja, han har haft mycket med skola osv och han är en talang.
David: Andreasson matchvinnare igen, kul att se de unga killarna som går in och gör bra ifrån sig.
Magnus: Ja det är skönt för vi har haft några matcher innan där vi varit med men vi har producerat för lite mål.
David: Före säsongen såg jag att ni hade en målsättning på topp3 hur kom ni fram till det, jag tycker det kändes lite högt?
Magnus: Jo det kan tyckas det, men sen förlorade vi Håkan Pettersson och Johan Eriksson och de trodde vi skulle vara kvar.
David: Grattis och tack så mycket.
Magnus: Tack så mycket.

Intervju med matchens bästa spelare (enligt mig) Johan Andersson och Sandro Johansson.
David: Grattis till segern, var det intränat med långbollen eller var det inlevelse för stunden att dra iväg en långboll mot kassen?
Johan: Magnus sade till mig att vi får börja dumpa på mål, men sen när jag släppte den kändes den för lång.
David: Lite sjukt mål men otroligt viktigt.
Johan: Vi var värda lite skitmål tycker jag för vi har inte haft något flyt innan, jag tycker vi var värda o vinna idag.
David: Den här matchen kändes som att den kunde slutat hur som helst, er box var riktig bra idag tycker jag, det var ju en grymt viktig seger för er så ni slipper ligga under strecket .
Johan: Ja det är ju så jämn serie att vinner vi ett par matcher så har vi ju häng på topplagen igen.
David: Bra match och grattis till segern.
Johan: Tack.

David: Hade du bestämt dig för att passa när du bröt bollen och passade Joakim till det avgörande målet?
Sandro: Ja det hade jag faktiskt gjort, Jocke brukar avgöra, (ler).
David: Grattis jag tycker ni gör en bra match:
Sandro. Tack.

Kommentarer
Postat av: Westman #21

Fint. Kul med intervjuer efteråt. Nån Lerumspelare gick väl knappast att få tag i. JÄVLA SKIT!

2008-10-24 @ 00:46:31
Postat av: David

Var inte läge, det finns inget kul att snacka om när man förlorar.

2008-10-24 @ 00:50:06
Postat av: Zlatan

Jag tycker personligen att Kevin Kejsner gör en riktigt bra match och borde definitivt nämnas som en av matchens 3 bästa spelare.



Och vad gäller ett straffslag så kan jag säga att rop o sånt förekommer även i div.5 så att kalla det extremt osportsligt lr så är överdrivet. Sånt får man räkna med när det kommer till tuffa derbyn i div.2......

2008-10-24 @ 12:19:39
Postat av: David

Det var fler som var bra men man kan inte nämna alla, håller med dig att han var bra. Det skreks könsord och liknande och det tycker jag inte är okay.

2008-10-24 @ 12:27:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0