IBK Alingsås byter tränarpar!

I föregående inlägg listade jag toppar och floppar ett av lagen som floppat är ju IBK Alingsås som nu kommer köra en favorit i repris på ledarsidan efter att Magnus Söderqvist-Wall (headcoach) och Frank Pihlström (ass coach) inte fått ut vad de själva. klubben och spelarna velat av halva säsongen. Det blir nygamle Stefan "Siffran" Johansson (inte oväntat alls) som tillsammans med skadade FBC Göteborg och fd Alingsås spelaren Joel Pettersson  ska försöka rädda laget från nedflyttning, kan Joel t.o.m. gå in på plan så får Alingsås en grym förstärkning som de skulle behöva.  

Personligen tycker jag att Magnus förra säsongen (då ihop med Johan Nordlycke) gjorde ett bra jobb för laget höjde sig avsevärt från höst till vår och slog bland annat topplaget IBK Lidköping. Laget hamnade då på en 6e plats och i år skulle målet höjas och topp3 målsättning sattes, i mitt tycke lite för högt.
Det kvittar vem som är ledare för ingen kan ju trolla fram ett topplag hur som helst när det inte finns spelarmaterielet eller bredden för den delen. Alingsås har enligt mig ett helt okay lag, de har däremot inte någon jättebred trupp som kan hävda sig bra i div 2 utan endast en 10-12 spelare och är därför känsliga mot skador osv på sina 10-12 bästa. Fick tag i Magnus på telefonen och fick en pratstund med honom.

Intervju med Magnus Söderqvist-Wall (bild saknas)

David: Jag vet att det verkligen är en stor press på en tränare, man har många nättar man sover dåligt osv, så min första fråga är hur mår du just nu, känns det bättre när ni gått skilda vägar?
Magnus: Nej, verkligen inte, det känns som vi inte fick en chans. I stora drag har ett fåtal spelare inte gett systemet en chans, det handlar mycket om inställning som laget inte riktigt har nått upp till. VI tränare har varit lyhörda och varit mycket tillmötesgående mot spelarna angående formationer och liknande. Efter vår fina start mot Ibk 7-H och Pixbo så verkade som laget fick en falskt trygghet och efter det tappade vi.

David: Tycker du att det var något speciellt ni saknat i år jämfört med förra året när det ändå gick hyfsat mot i år?
Magnus: Det är ju bredden på truppen, men det var även så förra året.

David: Har spelartruppen som är i princip densamma som förra året tränat lika hårt både under försäsong och serien?
Magnus: Vi hade en anourlunda försäsongsträning med 3 träningar i veckan med 4 veckors semester i Juli men tyvärr har inte uppslutningen varit mer än ca 50-60%, men fysiken är bättre i år än förra året.

David: Känner ni att ni fått den uppbackning av styrelsen & sportchef mm när det gått tungt för er, skulle de kunnat hjälpt till och hur i så fall?
Magnus: Jag vill helst inte kommentera den frågan, det håller vi internt med klubben.

David: Vad har varit den stora skillnaden att jobba med Frank gentemot Johan Nordlycke?
Magnus: När vi tappade Johan så tappade vi rutin med fysiska träningen, rutin och hur våra motståndare spelar och svagheter som vi kan utnyttja. Det blev Franks roll i år och Frank tog anfall och Powerplay och jag tog Defensiven och Boxplay.

David: Ni hade 2 lagkaptener och de har ju också ett ledaransvar både på planen och utanför, hur tycker ni det fungerat med sammarbetet mellan er och kapternerna?
Magnus: Vi gav dem en friare roll i år än förra året. Jag tycker vi har haft en bra dialog med dem båda, de har själva tillsammans med oss bestämt vem som ska ta bindeln från match till match på dagsformen. Båda två tog sina roller bra och jobbade 100 % på matcherna.

David: En sak jag undrat över är varför ni bytt spelare in och ut så mycket, efter Lerum matchen så sade ni att spelarna var trötta och visst det kan jag köpa men mot IBF Göteborg rullade ni hela sista perioden är det för att försöka väcka spelarna eller hur går tankarna? Personligen tror jag det är svårt för spelarna att hela tiden spela med olika folk.
Magnus: Matchen mot Warberg funkade bra då körde vi på tre kedjor och 2 backpar och vår tanke var att köra på när de fungerade matchen innan. Vi gick ner på 3 st på toppforwarden och körde på 4 mittforwards och även avlastbyten när spelare var trötta. Jag vet inte om vi har bytt så mycket för vi har alltid haft en avlastlina när vi kört på 2 st femmor även att avlasta en spelare till.

David: De flesta tränare har ju någon klubb de helst av allt skulle vilja vara tränare för, själv har jag ju några bl a Warberg i SSL som är mitt favoritlag och på lite mer normal nivå så hade jag gärna tränat IBK Vänersborg för de har så många fantastiska spelare och att få ihop dem i ett bra lagförsvar och att alla jobbat som ett lag så tror jag de hade kunnat gå långt, Lidköping i div 1 hade också varit en grym utmaning, men vilken är din favoritklubb att bli tränare för?

Magnus: Spontant sett skulle det vara roligt att träna IBK Lidköping, de har ett ungt och blandat lag, grabbarna i laget vet vad dem ska göra och de gillar och spela innebandy. Det känns som Lidköping brinner för det till 100 % och satsar seriöst och alla tränar hela tiden skulle jag tro. De verkar också ha en bra verksamhet runt laget.

David: Ordet är fritt om det är något du vill tillägga.
Magnus: Nej men jag hoppas det går bra för Siffran och Joel och att laget tar sig samman och fixar detta för det finns så mycket innebandy i laget. Tyvärr fick vi inte uppleva det de sista 9 matcherna. Mot Challengers och i Mariestad på försäsongen spelade vi grymt bra så vi vet att det finns där.

David: Tack så mycket för du orkade ställa upp och lycka till i fortsättningen som tränare.
Magnus: Tack detsamma.

Jag hoppas under onsdagen få en intervju med det nya tränarparet Stefan Johansson och Joel Pettersson.
(kommer läggas ut på torsdag kväll runt 19.00)

Hoppas få en intervju med en av de "färgstarkaste" profilerna i div 2 på fredag som förhoppningsvis kommer locka fram ett och annat garv så håll utkik i veckan. (Nu är den klar, kommer läggas ut natten mellan  torsdag och fredag kl 00.01.)

Kommentarer
Postat av: Westman

intressant läsning och kul att du vågar dig runt å kolla med folk hur de går och så!!! keep it up! :)

2008-12-02 @ 22:37:35
Postat av: ?

När kommer Davids Dreamteam ????

2008-12-04 @ 09:08:04
Postat av: David

På söndag, vill hinna se 7-H först...

2008-12-04 @ 09:19:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0