Elitserien i hockey startar på allvar ikväll!

Jag vet premiären har redan spelats men för mig som är Djurgårdare så börjar allvaret ikväll och som vanligt om man ser till de sista säsongerna så är Djurgården nedtippat att åka ur. Annat var det på den gamla goda tiden slutet av 80 och hela 90 talet, då var det glansdagar med ett antal sm-guld, kommer ihåg 3 raka från 89-91 med Mats Sundin i spetsen 1990 och jag vet när han och Johan Garpenlöv försvann till NHL att hoppet om ett tredje raka 1991 inte var det största men det gick ändå och det var tider det. Kan ju fortfarande stoltsera med att Djurgården är mesta mästarna vad det gäller sm-guld i Sverige, det ni alla Frölunda fans. :) Nu när jag flyttat till Göteborg ska jag gå och se en match i Scandinavium när DIF kommer ner, får se om man även denna gång träffar gamle storstjärnan Kent "Mr magic" Nilsson som jag gjorde sist jag var där o hejade på Djurgården.

Tyvärr så har Stockholms publiken sviktat en del också och det har säkert en del att göra med att man inte har något lag att hata längre. Att AIK åkte ur elitserien var det sämsta som kunde hända Djurgården, det behövs den där hatkärleken för fansen att se fram emot dem heta derbyna. Får hoppas att AIK kan ta sig upp igen och att det blir en ny spännande elitserie med 14 eller 16 lag så vi får en större bredd i Sverige, det talades om en utökning men jag vet inte om det är klart tills nästa år.

Förra årets säsong var ändå nära att bli succe där Djurgården fightades med Mora, Brynäs, Luleå, Skelefteå och Frölunda om att ta en slutspelsplats. Malmö var avsågat men efter jul så vann de övriga nämda lagen hur mycket som helst och topplagen fick spö av bottenlagen gång på gång och det var omöjligt att tippa på oddset. Det blev Djurgården och Frölunda som missade slutspelet och Skelefteå och Malmö som fick lira kvalserien där Malmö inte grejade att hålla sig kvar i elitserien utan SSK drog det längsta strået och det blir så nära ett Stockholmsderby man kan komma med SSK mot DIF.

För mer hockeyinfo se www.hockeyligan.se

Lägger in en bild på förra årets poängkung # 23 Fredrik "Linkan" Bremberg som öste in 64 poäng för Djurgården och får dra ett stort lass i år med. (bild från hockeyligan.se)
image68

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0