3 bästa 70-talsfilmerna.

Det var ett tag sedan jag listade de 10 bästa 80-talsfilmerna och nu känner jag att det är dags att lista de 3 bästa 70-tals filmerna. Det var ju ett tag sedan det var 70 tal och jag var ju inte så gammal då (född -74) så jag listar de 3 bästa jag kom på nu.




1. Star Wars(Stjärnornas krig)


(1977). Den första av dem 3 klassiska i trilogin om Luke Skywalker och hans äventyr. Behöver nog inte berätta så mycket mer om filmen. När jag var runt 11-12 år så kommer jag ihåg att jag o kompisarna satt hemma hos Stefan Lundberg på arrendegatan i Alingsås och kollade på dem filmerna om och om igen. Nu när man är vuxen så måste jag säga att jag är imponerad av hans föräldrar som kunde acceptera att deras vardagsrum blev invaderat av minst 5-6 barn som var helfrälsta i Star Wars filmerna. Ett stort tack vill jag rikta till Jan och Monica Lundberg och om någon som känner dem ser detta så hoppas jag de hälsar detta. Denna filmen vann 6 Oscars.

Det konstiga är att efter denna mega succefilm så var det bara Harrison Ford (Han Solo) som blev en stor skådespelare med många fina roller, varken Mark Hamill (Luke) eller Carrie Fisher även om hon varit med i några filmer (princessan Leia) blev något stort utan båda har haft några småroller här och där.
Jag skulle nog vilja säga att den gamla Star wars trilogin med Stjärnornas krig, Jedins återkomst & rymdimperiet slår tillbaka är det bästa som någonsin gjorts i filmväg.

Bild på en av de mäktigaste rollkarraktärerna som någonsin funnits 66 cm långe Master Yoda.

image79

2.Rocky


(1976)Sylvester Stallones genombrottsfilm som han själv skrivit och kunde fått sålt för 100 000 dollar men han vägrade sälja manuset trots att han var nästan pank på den tiden. Denna filmen är så bra för att man får en äkta "känsla" och Stallones äkta känsla när han är Rocky sänder ut ett mycket bra budskap att om man bara tror på sig själv så kan man gå långt. Det ska alla komma ihåg, Rockyfilmerna finns i 6 exemplar, jag har inte sett den sista än men dem 4 första är bra där min favorit är Rocky 4 men den första är grymt bra.

Bild på the champion Rocky Balboa.

image80


3. Jaws (Hajen)

(1975) Denna film av Steven Spielberg baseras på Jersy strandens haj attack från 1916. En stor vithaj terroriserar sommarön Amity på USA:s ostkust och hotar att ödelägga hela turistsäsongen. Efter att ha sett filmen så kanske man tänker sig en extra gång innan man hoppar i plurret i havet och simmar ut en bra bit från stranden. Filmen skapar en grym känsla och även om den är gammal så har dem lyckats få det mycket verklighetstroget. Filmen är helt klart sevärd, uppföljarna har jag bara sett en enstaka gång men det är den första filmen som är den klart bästa, det finns 2 st uppföljare

Vithajarna kan bli uppemot 8 m långa och är inte att leka med.
image78

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0