Pratstund med Johan Schönbeck, tränare i Schweiz högstaliga NLA och före detta förbundskapten för Danmarks Herrlandslag.

Hej Johan berätta lite om vem du är och din bakgrund.

 

- Jag är 35 år och har varit tränare i 16 år (oops, det var längre än jag själv hade trott). Jag hade mina första tränaruppdrag i Ingelstad IBK strax utanför Växjö, där jag också är uppvuxen och var med och grundade innebandyklubben 1988.

-Jag är nu inne på min andra sejour i Schweiz. 2003-2005 tränade jag dåvarande UH Zäziwil-Gauchern. Nu är jag sedan ett år tillbaka i samma klubb. Klubben har inlett ett samarbete med en ishockeyklubb i högsta ligan och därmed även bytt namn till Unihockey Tigers.


Okay då kör vi på med lite frågor
.

Fråga 1. Hur är nivån på innebandyn i Schweiz om man jämför med i Sverige?

Svar: Att den svenska elitserien är bättre är inget att diskutera. Jag skulle tippa att här förra säsongen fanns ett lag som skulle kunna ta sig till slutspel i Sverige och ytterligare 2 som skulle kunna hålla sig kvar i elitserien. De allra största skillnaderna ser man om man tittar några divisioner ner i seriesystemet. Det finns inte alls den bredd här som man har i Sverige.

Fråga 2. Hur mycket tränar ditt lag under en vecka och kör spelarna också gymträning eller något annat än bara innebandy på egen hand?

Svar: En normal vecka under serien tränar vi 4 gånger, 3 gånger innebandy och en gång på gym. En av innebandyträningarna föregås alltid av ett löp-pass. Under försäsongen är variationen stor. Vi ligger på 3-7 pass i veckan.

Fråga 3. Vad ligger publiksnittet på hos er i serie/slutspel?

Svar: Tyvärr lockar innebandyn inte lika mycket åskådare här som i Sverige. Vi hade i serien ett snitt på ca 500 åskådare och i slutspelet ca 1200 med en topp på 2200.

Fråga 4. Vilket skiljer mest från Sverige och vad är det bästa respektive sämsta med att bo i Schweiz?

Svar: Schweiz är ett litet land mitt i Europa. Alltså har vi väldigt korta resor till alla matcher och samtidigt har man nära till mycket annat spännande. Här är väldigt låga skatter, men istället måste man ha bra koll på privata försäkringar. Det är vi inte vana vid hemifrån. Naturen och närheten till Alperna är en fantastisk tillgång.

Löneläget i Schweiz är gynnsamt. Eftersom vi är två som arbetar är ekonomin i nuläget kanske den största fördelen jämfört med hur det hade sett ut för oss hemma. Den största nackdelen är definitivt att familj och vänner är långt borta. Det suger ibland.

Fråga 5. Hur fungerar det med språkskillnaderna, Schweiz har ju flera officiella språk och de flesta lag har utländska spelare, på vilket språk kör du träningar och coaching och kör du olika språk med olika spelare?

Svar: I den delen av Schweiz där vi bor talas det egentligen bara tyska, eller schweizertyska som egentligen inte alls låter som skoltyskan. Innebandyn är egentligen bara stor i de tysktalande delarna av Schweiz. Vi kör allt i laget på tyska och jag har gjort så redan från det första upptaktsmötet 2003. Det var nervöst den gången men nu känns det helt naturligt. En till en med de svenska spelarna pratar jag givetvis svenska.

Fråga 6. Det finns många svenska spelare som drömmer om att prova på livet som innebandyspelare i Schweiz, har du något bra råd till dem och vart kan de få kontakt med klubbar för t ex. en try out?

Svar: Jag har fått flera mail från spelare som vill komma till Schweiz. Om man vill testa spel i NLA finns det bara en väg, nämligen en bra prestation. De flesta klubbarna har bra koll på spelare i Sverige och Finland och då behövs ingen try out. Givetvis är det även ekonomi som styr vilka spelare som kommer hit. En del toppspelare vill ha otroliga löner och då är det bara ett fåtal av klubbarna som har möjligheter. Om man vill spela i någon lägre division kan man säkert höra av sig direkt till klubbarna men ska inte räkna med att de betalar något. Det måste man göra för att man söker ett äventyr.

Fråga 7. Hur ser du på utvecklingen som gått sedan du första gången flyttade ner? Har innebandyn växt mycket och hur tror du det kommer se ut om 5 år?

Svar: Det har varit en positiv utveckling. Innebandyn växer på bredden och får mer plats i massmedia och publiken växer. Det är bättre utländska spelare i ligan nu än för fyra år sedan, vilket hjälper till att höja klassen även på träningar. Många klubbar har även tagit några steg framåt vad gäller träningskvalité och kvantitet.

Fråga 8. Kan du tänka dig att bli kvar länge eller längtar du och familjen hem till ett "vanligt" liv i Sverige?

Svar: Det växlar från dag till dag. Vi har köpt tomt hemma och tanken är att det en dag ska stå ett hus på den som vi kan kalla vårt hem. Om det blir om 1 år eller något senare, det vågar jag inte säga.

Fråga 9. Om du fick välja vilket tränarjobb som helst vilket skulle du då välja?

Svar: Jag har inget direkt drömjobb, men är otroligt nöjd med det jag gör för tillfället. Givetvis hade det varit lockande att få jobba i någon svensk elitklubb med drag kring innebandyn. En klubb som varje match har mycket publik och förutsättningar för att vara med och fightas om medaljer.

Ordet är fritt:

-Det är ett vanligt missförstånd att Innebandyn är en proffssport i Schweiz. 80% av mina spelare arbetar heltid och heltid i Schweiz är 42-45 timmar per vecka. Pengarna i klubbarna är grymt snedfördelade.
De utländska spelarna och tränarna har bra förutsättningar, medan det finns schweiziska toppspelare som inte får mer än sin utrustning. Det börjar dock svänga och klubbarna måste visa uppskattning för sina inhemska toppspelare, annars är de förlorade. Samtidigt som jag är glad över mina egna förutsättningar ser jag det som en sund utveckling.

Bilden nedan är en matchbild från Cupfinalen där Johan (sittandes med taktiktavla) snackar med 2 svenska spelare, Henrik Kronholm och Jim Canerstam.

Davids Innebandyblogg tackar Johan så mycket för intervjun och önskar honom lycka till.

image7

Kommentarer
Postat av: Mr Magic Man 2007

Bra intervju David, rolig läsning!!

2007-05-20 @ 19:46:49
Postat av: Per-Åke

Är det många svenskar som spelar i schweiz? Bra intervju annars!

2007-05-27 @ 01:02:15
Postat av: David

Tack så mycket. Oj jag vet inte hur många det är men jag skulle tippa på mellan 30-60 st. De flesta klubbarna i högsta serien har 1-3 st. Några svenskar som har varit i Schweiz är bl a. Jihde, "Bult", Martin Olofsson och nu senast ska ju Calebsson och Johan Andersson åka ner så det är en del killar som lirar där och många bra som har gjort.

2007-05-27 @ 09:43:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0