Bästa startformation jag tränat hittills. Del 1 Damlag

De tidiga åren jag var tränade så var jag tränare för damlag. 3 olika lag har jag tränat på damsidan + 1 som vi startade upp jag och kompisen Kiwi.

Lagen jag tränat var, Östadkulle IBK (div3), IBK Elfhög div 3 och 4 (vi vann div 4 och gick upp till div 3 och kvalificerade oss för div 2 efter mitt andra år) och sista laget var Noltorps IBK i div 2 som nykomlingar efter namnbyte från IBS Alingsås. Laget jag och Kiwi startade upp blev aldrig ett eget lag utan gick ihop med Östadkulle.

Tänkte sätta ihop min bästa femma + mv från den tiden och skriva lite kommentarer varför just den spelaren kom med.

Skriver Namnen längst ner så kan ni försöka lura ut vem det är.

Målvakt

Det är ju absolut det lättaste att ta ut med tanke på att vår grymma målvakt var en helt orädd supersnabb och placeringssäker målvakt som till och med tränade med Smedjans herrlag. Maken till dammålvakt har jag aldrig sett, året jag hade henne i Noltorps ibk så höll hon nollan 4 gånger. Det ska sägas att vårt lag inte var något topplag utan kom 5a av 10 lag. Ni som kommer från Alingsåsbygden vet säkert redan nu vem jag snackar om, jag kallade henne helt enkelt för "super" Frida. Hon var dessutom en otroligt bra lagspelare som ställde upp och peppade sina lagkamrater och ett mycket bra föredömme för yngre spelare.

Back 1

Denna tjej född -78 hade jag som tränare första gången när jag tränade Östadkulle Ibk (div 3). Det var brist på backar, vi hade 2 st och när den ena jobbade sent varannan vecka vad gör man då? Jo man får spela efter sina resurser 1-2-2 och full fart frammåt. Denna tjej som var vår enda back hade bra kondition och fick många matcher spela 60 min nonstop, kommer ihåg mot Tranemo borta när hon i tredje perioden har gjort en rush offensivt och kvitterat till 2.2 säger till mig "David jag måste vila". Vad gör man då, okay du får 30 sekunder säger jag och tar en time out. Fram med vatten och sen var det bara ut och köra sista 10 minutrarna. Denna tjejs hade kunnat gå riktigt långt och spela i högsta serien om hon haft tid och lust. Hon har bra skott, grym speluppfattning, stark i närkamperna och bra passningsspel, helt enkelt komplett. Som bäst blev det kval till div 1 med Noltorps damlag men tyvärr missade dem det.

Back 2

Denna tjej hade mer vinnarinstinkt än de flesta killar, en tjej som helt enkelt hatade att förlora vare sig det var på 2 målsspel på träningen eller om det var en seriefinal. Hon var grymt stark i närkamperna, hade ett grymt dragskott och fin teknik och producerade mycket frammåt. En tjej som kunde dra med hela laget i sin grymma inställning, det enda negativa var att ibland kokade det över på henne och hon fick en del utvisningar men det posetiva överväger det hur lätt som helst. Hon spelade i mitt elfhög sista halvan av säsongen vi kom 2a i div 3 och gick upp till div 2. Hon har spelat i div 1 i Ibk Vänersborg redan som 17 åring, tyvärr så flyttade hon till Norge och vad jag vet slutade med innebandyn men jag är inte helt säker.

Center

För mig blir detta ganska lätt också, tjejen som på något sätt alltid fastnade på bild i Alingsås kuriren av någon konstig anledning när de var och fotade våra hemmamatcher. Visst hon har ett bra utseende men det var ju det fler som hade. Hon har en grymt bra speluppfattning och var alltid på rätt plats och var en perfekt 2 vägsspelare med bra defensivt spel och mycket offensivt poängproducerande. Hon var hjärnan bakom den berömda "Ronny linen" uppkallad efter Holmalunds ifs fotbollstränare Ronny Nordström. Hon kommer precis som målvakten i "mitt" drömlag från Skogsbygden. Höjdpunkten i hennes karriär hade varit att ta upp Noltorps ibk till div 1 men tyvärr hade hon rest bort när det var kvalmatcherna och det slog hårt på laget. Denna blonda tjej är också grym i fotboll numera spelar hon i allsvenska Falköping och tidigare spelade hon allsvenskt med Holmalund. Nuförtiden är det nog tveksamt om tiden räcker till för att spela innebandy men om fotbollen skulle bli trist finns det nog många damlag som skulle stå i kö för att få denna center i sitt lag. Utanför planen en jättetrevlig tjej med en grov humor speciellt efter några cider.

Forward 1

Ett ord finns det för denna tjej, multitalang. Hon är bra på så gott som allt inom idrott. Tjejen var under min tränarsejour i Elfhög samtidigt Elitseriespelare i vanlig bandy och hade under åren spelat med ett lag med bara killar där hon hade härdats till att bli tuff och riktigt bra. Hon spelade också fotboll i div 2. När hon börjdade spela innebandy så visste hon ingenting om regler eller något så det blev en del höga klubbor när hon på bandyvis skulle plocka ner bollar i maghöjd med klubban. Denna bollbegåvning blev på sin första säsong delad poängligavinnare och hennes oortodoxa dribblingar och vändningar blev hon en svår nöt att knäcka för de flesta backarna. Det jag kommer ihåg från henne var också att hon så gott som alltid hade ett leende på läpparna och det smittade av sig på omgivningen. Hennes styrkor var ju teknik och målsinne även om hon inte hade så hårda skott så gick bollarna oftast in, det kombinerat med bra speluppfattning och snabbhet gjorde henne till att komma med som forward här. Vad jag hört så har hon börjat spela med Elfhög igen och jag önskar henne lycka till.

Forward 2

Detta blir ruggit svårt för det står mellan de båda forwards från den beryktade "Ronny linen" båda gjorde ett ruggigt bra jobb men jag måste välja en och det blir tjejen som börjdade spela det året. Hon spelade mycket anourlunda och det gjorde det svårare att få tag i henne. Genombrottet var i Gothia Cup när hon fick låna en klubba som var lite mjukare i bladet och vips så satt det mål efter mål. Hon är den klart snabbaste innebandyspelare jag tränat, hon kunde vara 1 m bakom sin spelare och ändå slå bollen (eller sparka den) ner i kort sargen och vara överlägset först. Hon kunde verkligen också tända till och bli förbannad och då var hon ännu bättre. Året efter jag varit tränare för henns lag Noltorp så kom hon igång ordentligt och öste in poäng på löpande band och jag tycker det var extra kul efterssom jag fått se hennes utveckling gå så otroligt fort. Vet inte om hon spelare nuförtiden för hennes "första" sport är fotboll men jag hoppas hon kommer spela mer innebandy när tiden och lusten finns. Styrkor som jag tidigare nämde var snabbhet, fighting spirit och målfarlighet. Utanför planen är hon väl inte den klassiska norrlänningen som är lugn o inte säger så mycket, mer en pratsam social trevlig tjej.


Så min bästa startuppställning jag valt ut av damspelare jag tränat genom åren består av.


Positon Namn Dåvarande klubb

Målvakt: Frida Andreasson Noltorps Ibk

Back Anna Larsson Östadkulle och Noltorps IBK

Back Frida Jonsson IBK Elfhög

Center Emma Eriksson Noltorps IBK

Forward Carolina Holmberg IBK Elfhög

Forward Katti Ölvebo Noltorps IBK

Önskar följande spelare lycka till i fortsättningen och tack för många bra insatser på planen.

Är det någon spelare ni saknar, skicka ett mail, tyvärr måste jag ta bort kommentarer då en omogen person skrivit anonyma dumma inlägg.

Mail [email protected]

I kommande delar kommer jag ta ut bästa juniorspelare (under 20 år) och bästa herrspelare och skriva liten kort nominering varför.

Kommentarer
Postat av: katti

ha ha.. vad snäll du är David, tack!! Man kan ju iaf säga att det gick framåt, klubbtekniken var väl sådär men springa kunde jag.. och det kom jag långt med. Tack iaf!! /katti

2008-02-15 @ 14:14:40
Postat av: David

Kul att du sett min blogg, var läääänge sen jag skrev detta nästan ett år sedan. Vi ses i alinge, flyttar nog "hem" till sommaren.

2008-02-15 @ 14:39:17
Postat av: Modigh

Tja David.. Hitta denna idag.. fina beskrivningar av spelarna.. Minns även att jag var med och hjälpt till i Noltorps IBK..

2008-10-30 @ 10:01:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0