Vardagshjältar behövs!

Oker något överdriven rubrik men detta hände idag på vägen hem från jobbet.

Sitter i min godan ro på spårvagnen när en alkoholpåverkad man i 45-50 års åldern börjar hosta överdrivet mot 2 st tjejer i 20 års åldern som sitter jämte honom, den ena tjejen flyttar på sig illa kvikt och den andra sitter med 3 tomma säten emellan. Det visade sig att hon hostat någon gång och han stört sig på det. Han mumlar något och fortsätter sedan och ser allmänt hotfull ut och sen ställer han sig upp glor på henne, jag tänker shit vad håller han på med och går och sätter mig jämte tjejen som han kollar på och är beredd på att nu kommer han slå mig eller något. Jag försöker se så bestämd ut som möjligt och dölja att jag tycker hela situationen är mycket otrevlig, tjejen säger tack när jag sätter mig jämte henne. Han mumlar och surar lite i 3 hållplatser och står vid dörren och går sedan av utan något mer bråk som tur var.

Det jag gjorde borde vem som helst göra utan att tveka men i dagens samhälle är allt för många rädda att själva råka illa ut men vi ("vuxna killar framförallt") måste agera mot slemkryp som beter sig dumt åt och gör vanligt folk rädda. En dam i samma vagn sade sedan till mig när jag gick tillbaka till min egen plats -"bra gjort det där" och då kände jag mig lite som en vardagshjälte fast jag egentligen inte gjorde något speciellt utan något alla skulle göra utan att blinka men få vågar göra tyvärr, hoppas fler vågar i framtiden.

I mit jobb på securitas-direct så har vi fått lära oss att de tre röda prickarna i logotypen står för följande och idag så fick jag göra alla 3.

* Aktsamhet
* Vaksamhet
* Hjälpsamhet


image26

Kommentarer
Postat av: MS

ISKALLT och GRYMT stabilt!!

2007-06-18 @ 17:02:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0